Färre flyttar trots billigare bostäder

− I september minskade flyttarna med drygt nio procent

Stockholm 2008-10-13: Färska siffror* från informations- och upplysningsföretaget InfoTorg visar att en vikande konjunktur och höjda räntor påverkat den svenska befolkningens vilja att byta bostad. Under årets första fem månader ökade antalet flyttar jämfört med samma period 2007, men sedan i juni i år är trenden vikande jämfört med förra året.

I september månad minskade flyttarna inom landet med nio procent jämfört med samma månad året innan. För juni och juli minskade flyttarna med sex respektive fyra procent jämfört med samma månader 2007.

− Vi kan inte dra några definitiva slutsatser av det här, men man kan ändå konstatera att den vikande trenden sammanfaller med oroligheterna på finansmarknaden, säger Patrik Attemark, VD på InfoTorg.

Antal flyttar per månad i genomsnitt (statistiken visar antal personer som flyttat):

juni 07 juli 07 augusti 07 september07
125 850 119 288 106 981 144 181

juni 08 juli 08 augusti 08 september 08
118 260 114 111 108 996 130 851

Den vikande trenden bekräftas även av mäklarna i form av minskad efterfrågan. Enligt Mäklarstatistik, som är ett samarbete mellan Mäklarsamfundet, Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling och som sammanställer statistik om köp och försäljning av bostäder i Sverige, föll deras priser på bostadsrätter i riket med fem procent under senaste tremånadersperioden. Det genomsnittliga priset på en bostadsrätt låg i september på 1 206 000 kronor, att jämföra med 1 310 000 kronor i juni 2008.

* Statistiken är baserad på uppgifter från Statens person- och adressregister (SPAR) och gäller de personer som har ändrat sin folkbokföringsadress inom Sverige hos Skatteverket. Den baseras på ett genomsnittligt värde av antal flyttar per dag under en given månad multiplicerat med antal dagar den aktuella månaden.

För mer information, vänligen kontakta:
Patrik Attemark
VD, InfoTorg
Tfn 08-738 50 82
patrik.attemark@infotorg.se

För statistiska frågor, vänligen kontakta:
Ulrika Engdahl
Marknad, InfoTorg