Novemberbarnen tjänar bäst

Trots att det är känt att barn födda tidigt på året presterar bättre i skolan har de som är födda i slutet av året den högsta inkomsten. Den högsta genomsnittliga årsinkomsten sorterat på födelsemånad hittar vi hos personer födda i november, följt av de födda i oktober och december. Personer födda i november tjänar i snitt 5 700 kronor mer per år än de födda i februari, visar statistik från informationsföretaget InfoTorg.

Fakta om statistiken

- Högsta snittinkomsten finns för personer födda i november, med en årsinkomst på 249 286 kronor.

- Kända svenskar födda i november är Astrid Lindgren, Gustaf Skarsgård, Tomas Brolin och SIBA:s VD Fabian Bengtsson.

- Statistiken för personer födda i januari är något missvisande, eftersom invandrare som saknar uppgift om födelsedag ofta tilldelas 1 januari som personnummer.

- Av männen tjänar de som är födda i oktober bäst och hos kvinnorna har de som är födda i november den högsta inkomsten.

- Statistiken baseras på officiella inkomstuppgifter från inkomståret 2010, som är det senaste året med kompletta siffror, för personer mellan 18 och 65 år.

Medelinkomst per födelsemånad

Månad Samtliga Män Kvinnor
Januari 238 439 kr 268 601 kr 207 178 kr
Februari 243 545 kr 274 900 kr 211 138 kr
Mars 247 372 kr 279 934 kr 213 491 kr
April 248 476 kr 281 389 kr 214 405 kr
Maj 247 236 kr 279 540 kr 213 924 kr
Juni 247 597 kr 279 703 kr 214 677 kr
Juli 244 536 kr 274 943 kr 212 959 kr
Augusti 245 434 kr 276 623 kr 213 417 kr
September 247 946 kr 280 025 kr 214 903 kr
Oktober 248 904 kr 281 562 kr 215 569 kr
November 249 286 kr 280 791 kr 217 053 kr
December 248 682 kr 280 766 kr 215 720 kr

Källa: InfoTorg.

För mer information:

Ulrika Engdahl, InfoTorg, 08 – 555 682 29

Om InfoTorg

InfoTorg är Sveriges ledande leverantör av besluts- och affärsinformation. Företag, förvaltningar och myndigheter får sekundsnabbt tillgång till fakta om alla personer, företag, fordon, fastigheter, omvärldsbevakning och juridiska händelser i Sverige. InfoTorg erbjuder upplysningar direkt från officiella källor och förser sina kunder med marknadens vassaste beslutsunderlag. InfoTorg AB ingår i Bisnode-koncernen, ägt sedan 2005 till 70 procent av Ratos och till 30 procent av Bonnier AB. Läs mer om InfoTorg på www.infotorg.se.