Nu bor vi kvar i Sverige

13 procent färre utvandrade under första halvan av 2009

Stockholm 2009-06-12: Enligt informations- och upplysningsföretaget InfoTorg sjönk antalet utvandringar ur Sverige med hela 13 procent under de fem första månaderna i år jämfört med samma period förra året. Hittills i år har drygt 16 500 personer utvandrat mot drygt 18 700 personer samma tid 2008. − Fram till och med 31 maj minskade utvandringen från Sverige rejält. De nya siffrorna kan vara en indikation på att lågkonjunkturen gör människor osäkra. De vill stanna där det är tryggt, säger Patrik Attemark, VD på InfoTorg. Ser man ännu längre tillbaka i tiden var utvandringstalen för 2007 i linje med 2008. 18 600 utvandrade 2007 mot 18 700 utvandrade 2008. Invandringen jämfört med i fjol är oförändrad, med cirka 36 000 invandrade under perioden. * Statstiken är baserad på uppgifter från Statens personadressregister (SPAR). Den baseras på ett genomsnittligt värde under en given månad multiplicerat med antal dagar den aktuella månaden.