Rekonstruktionerna i Sverige ökar

− Förhållandevis få företag satsar på rekonstruktion i förhållande till alla de som sätter sig i konkurs. Och visst ökar konkurserna. Men även rekonstruktionerna ökar i antal sett till sista kvartalet 2008 – och trenden håller i sig under årets första månader 2009.
Se hur ditt län och din kommun ligger till här

Stockholm 2009-03-18: Informations- och upplysningsföretaget InfoTorg har undersökt statistiken för företagsrekonstruktioner under fjolåret. Resultaten visar att 177 företagsrekonstruktioner inleddes i Sverige under 2008, vilket motsvarar 3,3 procent i förhållande till konkurserna. InfoTorgs statistik visar också ett trendbrott från oktober 2008 då antalet rekonstruktioner ökade avsevärt. Faktum är att oktober-december 2008 stod för 49 procent av hela 2008 års rekonstruktioner.

Ökningen har hållit i sig även under 2009 års två första månader. Jämfört med januari och februari 2008 har antalet rekonstruktioner ökat med 135 procent under samma månader 2009.

- Ökningen i antalet rekonstruktioner kan bero på många olika saker. Min hypotes är att vi idag kan se fler bolag som i grunden har en sund verksamhet men tvingas till konkurs eller rekonstruktion på grund av bristande likviditet. Om det skulle vara så, att många av företagen i grunden faktiskt har en vinstgenererande verksamhet, så kan en rekonstruktion faktiskt komma att vara en nytändning för verksamheten, säger Patrik Attemark, vd på InfoTorg.

Statistik:
• 177 företagsrekonstruktioner inleddes under 2008 vilket motsvarar ca 3,3 procent i förhållande till antalet konkurser.
• Oktober-december 2008 stod för 49 procent av helårets företagsrekonstruktioner.
• Januari och februari 2009 visar en ökning på 135 procent jämfört med samma period 2008.
• Under 2008 var Blekinge län bäst på företagsrekonstruktioner med 8,16 procent i förhållande till antalet konkurser.
Hittills 2009 är Jämtland bäst på företagsrekonstruktioner med 25 procent i förhållande till antalet konkurser.