Kommuner kör allt mer klimatsmart

Report this content

Landets kommuner köper allt fler miljöbilar till den offentliga verksamheten. Trenden är att man satsar mer på de miljövänliga alternativen men skillnaden mellan kommunerna är stor. Det visar MiljöfordonsDiagnosen 2010, genomförd av Miljöfordon Syd i samarbete med InfoTorg och med stöd av Trafikverket. I diagnosen granskas även kommunfordonens klimateffektivitet,  energieffektivitet och trafiksäkerhet.
För att premiera kommunernas miljöarbete ytterligare instiftar Miljöfordon Syd i samarbete med InfoTorg nu ett årligt pris, som kommer att delas ut för första gången i början av december 2010.

– Syftet med projektet är att granska och redovisa hur bra landets kommuner är på att köpa miljöbilar samt ge kommunerna ett underlag som stimulerar till kontinuerlig förbättring, säger Pernilla Hansson, projektledare Miljöfordon Syd.

Östra Göinge bytte inköpspolicy för miljön
Bäst av Sveriges kommuner när det gäller andel miljöbilar är Lessebo Kommun som redan vid förra årets mätning hade 100% miljöbilar. Störst förbättring i andel miljöbilar under året visar Östra Göinge kommun upp med en ökning på 62,3 procentenheter, ett direkt resultat av en ny inköpspolicy som antogs redan i augusti 2008.

Högst andel miljöbilar 2010:

1. Lessebo          (100% miljöbilar)
2. Knivsta            (94,7%)
3. Lerum             (91,8%)
4. Trosa              (91,3%)
5. Hedemora       (87,0%)
Störst förbättring andel miljöbilar 2010 jämfört med  2009:

1. Östra Göinge        (62,3 procentenheter förbättring)
2. Skinnskatteberg    (61,5)
3. Bromölla               (42,6)
4. Norsjö                  (38,1)
5. Oxelösund            (34,7)

Se hela listan och hur din kommun ligger till>>
Här presenteras också resultaten för de klimateffektivaste fordonsparkerna 2010.

Miljöfordon Syds granskning bygger på aktiv medverkan av 149 kommuner. Med hjälp av listor över samtliga registrerade bilar hos kommunerna samt detaljerad miljö- och säkerhetsinformation om alla marknadens bilmodeller, från informations- och upplysningsföretaget InfoTorg, kan andelen miljöbilar per kommun bestämmas. Även Trafikverket stödjer projektet.

För mer information kontakta:
Jonas Lööf
Sekreterare, Miljöfordon Syd
Tfn 070-655 07 71
info@miljofordonsyd.se

Pernilla Brouzell
Marknadschef, InfoTorg
Tfn 08-738 50 72
pernilla.brouzell@infotorg.se

Om Miljöfordon Syd
Miljöfordon Syd startades 2002 och är en förening för de som är intresserade en diskussion kring bilar och en bättre miljö. Utifrån diskussionerna konkretiseras projekt med syfte att driva fram en mer hållbar utveckling inom området. Finansiering av verksamheten sker genom projektbidrag från staten (bl.a. KLIMP), Trafikverket, medlemmar, kommuner m fl. Medlemmar är engagerade företag såsom bilåterförsäljare, biluthyrare, däckföretag, bränslebolag, rallyförare, transportföretag, kommuner, landsting, LRF, Energikontor Sydost, och sist men inte minst privatpersoner med stort miljö- och bilintresse.

Om InfoTorg
InfoTorg är idag Sveriges ledande leverantör av affärs- och beslutskritiska upplysningar. Företaget tillhandahåller ett omfattande utbud av information från officiella källor om företag, personer, fastigheter, juridik och fordon.  InfoTorg AB har sitt huvudkontor i Stockholm och ingår i Bisnodekoncernen, sedan 2005 ägd till 70% av Ratos och till 30% av Bonnier AB.