Svenska cabbar - hela listan

- Stor skillnad mellan norr och söder

Ju längre söderut i Sverige man åker, desto fler cabrioleter ser man på vägarna. I Skåne är det nästan nio gånger så vanligt att köra en cabriolet som i Västerbotten, visar ny statistik från informationsföretaget InfoTorg. Sverige cabtätaste kommun är Vellinge i Skåne. Två stockholmskommuner, Danderyd och Lidingö, tar sig in på topp-tio-listan som annars domineras av just skånekommuner.

- Vi har en kort säsong för cabrioleter i Sverige och det är väldigt tydligt att det finns ett samband mellan sydligare breddgrader och att köpa en bil utan tak. Det är också troligt att det egentligen rullar fler cabbar i typiska semesterorter än listan visar, vilket beror på att ägarna är skrivna i en annan kommun, kommenterar Pernilla Brouzell, vice VD på InfoTorg.

Se statistik, län för län och kommun för kommun samt topplistor: http://www3.infotorg.se/Documents/nyhetsmaterial/cabriolteter_maj_2011.pdf

I Sverige i maj 2011 fanns 30 472 cabbar, vilket innebär 3,24 cabbar per 1000 svenskar. I princip gäller regeln att ju längre söderut vi kommer desto fler cabbar. Stockholms län bryter den logiken genom att slå ett antal sydligare länsgrannar. Bjurholm är den enda kommunen i landet där det inte finns någon cabriolet alls.

Korta fakta från undersökningen:
• Det finns 30 472 cabbar i hela landet
• Cabtäthet per 1 000 invånare i hela landet är 3,24
• Skåne är cabtätaste län med 5,63 cabbar per 1 000 invånare
• Vellinge är cabtätaste kommun med 14,26 cabbar per 1 000 invånare
• Generellt gäller att ju längre söderut man kommer så ökar cabtätheten
• I Bjurholms kommun finns inte en enda cabriolet.
• I Stockholms län är Danderyds kommun överlägset övriga kommuner.
• Stockholms kommun har numerärt flest cabbar i hela landet, 2 415 stycken

Statistiken som presenteras gäller cabrioleter i trafik under maj 2011, dvs personbilar med karosserikod 25.

För mer information:
Pernilla Brouzell, vice VD, InfoTorg, 070-811 71 04
Om statistiken, Ulrika Engdal, InfoTorg, 070-627 77 70

Om InfoTorg
InfoTorg är idag Sveriges ledande leverantör av affärs- och beslutskritiska upplysningar. Företaget tillhandahåller ett omfattande utbud av information från officiella källor om företag, personer, fastigheter, fordon och juridik.
InfoTorg AB har sitt huvudkontor i Stockholm och ingår i Bisnode-koncernen, ägt sedan 2005 till 70 % av Ratos och till 30 % av Bonnier AB.