Hafslund Eco, Infranode och HitecVision förvärvar Fortum Oslo Varme

Ett nytt partnerskap, bestående av Hafslund Eco, Infranode och HitecVision, har ingått avtal om att förvärva Fortum Oslo Varme. "Vårt mål är att realisera CCS-projektet (fångst och lagring av koldioxid) i Oslo", säger Martin S. Lundby, vice vd och chef för tillväxt och investeringar på Hafslund Eco.

Fortum Oslo Varme är Norges största fjärrvärmeleverantör och transaktionen värderar företaget till cirka 20 miljarder NOK. Företaget levererar hållbar fjärrvärme och el till kommersiella fastigheter och bostäder i hela Oslo, och tillhandahåller värme och varmvatten till mer än 200 000 personer. Efter transaktionen blir Hafslund Eco majoritetsägare med 60 procents ägande i Fortum Oslo Varme, medan Infranode och HitecVision kommer att ha en betydande minoritetspost på 20 procent vardera.

"Genom transaktionen ökar vi vår årliga energiproduktion med nästan 2 TWh och säkerställer ägande av kritisk infrastruktur som tillhandahåller viktiga tjänster för Oslos invånare. Fjärrvärme har drifts- och ägarsynergier med vattenkraft och verkar på samma kraftmarknad. Hafslund Eco har mycket kompetens att bidra med på det området”, säger Martin S. Lundby, vice vd och chef för tillväxt och investeringar på Hafslund Eco.

Jon Vatnaland, senior partner i HitecVision, tillägger: "Vi ser fram emot att vara en del av den fortsatta utvecklingen och tillväxten i Fortum Oslo Varme. När Oslo blir ännu grönare kommer ytterligare investeringar i fjärrvärme och fjärrkyla att vara viktiga. Dessutom ser vi CCS som en viktig teknik och möjlighet. Vi kommer att använda vår långa erfarenhet av att bidra med riskkapital och entreprenörskap i partnerskap med industrin."

"Infranode har en lång investeringshorisont på 25 år och ett särskilt fokus på hållbara infrastrukturinvesteringar. Vår roll i denna transaktion är att vara en ansvarsfull och solid partner som kan bidra med erfarenhet från fjärrvärmesektorn. Vi har stort förtroende för våra partners och vill se en ambitiös satsning på fjärrvärme och fjärrkyla till gagn för kommunen och Oslos invånare”, säger Erik Botnevik, Infranodes landschef för Norge.

Viktig klimatlösning för Oslo

Partnerskapet är inställt på att förverkliga projektet för infångning av koldioxid på Klemetsrud. Fjärrvärmeverket står för cirka 14 procent av Oslos totala utsläpp. Därför kommer förverkligandet av CCS att vara avgörande för att Oslo kommun ska nå sina ambitiösa klimatmål om att minska utsläppen med 95 procent till 2030.

"Hafslund Eco ser CCS-projektet som ett viktigt åtagande för att lyckas med visionen om en förnybar och helt elektrifierad framtid, och vi kommer att göra vad som är möjligt för att säkerställa ett framgångsrikt genomförande av CCS vid Klemetsrud. Detta projekt kommer att ta bort Oslos största utsläppspunkt och minska koldioxidutsläppen med 400 000 ton årligen i Oslo”, säger Lundby.

Hafslund Eco är Norges näst största kraftproducent och är helägt av Oslo kommun. Som en del av transaktionen kommer Oslo kommun att överföra sitt 50-procentiga ägande i Fortum Oslo Varme till Hafslund Eco. Affären har godkänts av parterna. Den måste nu godkännas av Oslos kommunfullmäktige och norska konkurrensmyndigheten innan den kan slutföras.

För mer information:

Martin S. Lundby, vice VD och chef för tillväxt och investeringar, Hafslund Eco, martin.lundby@hafslundeco.no, tel. 416 14 448

Per Storm-Mathisen, kommunikationschef, Hafslund Eco, per.storm-mathisen@hafslundeco.no, tel. 982 55 406

Erik Botnevik, Norgechef, Infranode, erik.botnevik@infranode.no, tel. 47 91 55 50 58

Jon Vatnaland, Senior Partner, HitecVision, jon.vatnaland@hitecvision.com, tel. 90 50 00 16

Om Fortum Oslo Varme:

Fortum Oslo Varme ägs gemensamt (50/50) av Fortum och Oslo kommun. Fortum Oslo Varme är den största leverantören av fjärrvärme i Norge och levererade 36 % av fjärrvärmen som producerades i Norge 2021. Företaget sålde 1,8 TWh fjärrvärme och genererade 0,1 TWh el, med en jämförbar EBITDA på 897 miljoner NOK. Företaget sysselsätter cirka 200 personer.

Transaktionen baseras på ett företagsvärde om 20 miljarder NOK på 100% basis (cirka 2 miljarder EUR). Transaktionen är föremål för godkännande av Oslos kommunfullmäktige (Bystyret), nödvändiga myndighetsgodkännanden och uppfyllande av sedvanliga stängningsvillkor. Slutförandet av transaktionerna väntas under andra kvartalet 2022.

Rådgivare till konsortiet har varit DC Advisory (M&A), DNB (Finansiering), BAHR (Legalt), Latham & Watkins (Legalt – Finansiering), AFRY (Kommersiellt, tekniskt & ESG), BCG (Kommersiellt), EY (Finansiell DD, Skatt, Carve Out, IT och Drift), BDO (Finansiell modellrevision), AON (Försäkring). Dessutom var Schjødt juridisk rådgivare till Infranode.

Om Hafslund Eco:

Hafslund Eco är Norges näst största vattenkraftsproducent. Koncernen äger helt eller delvis 80 vattenkraftverk i Innlandet, Viken och Vestlands län och driver produktion av 21 TWh vattenkraft. Hafslund Eco äger 50 procent av Eidsiva Energi och därmed hälften av Elvia, Norges största nätbolag med cirka 900 000 kunder, förutom bolag inom bredband och fjärrvärme. Havsvind är ett av Hafslund Ecos strategiska fokusområden och koncernen har en ambition om att utvecka vindkraft till havs i Norge. Genom affärsområdet 'Ny Energi' arbetar Hafslund Eco med innovation och affärsutveckling för att påskynda elektrifieringen av Norge. Hafslund Eco har cirka 450 anställda och är helägt av Oslo stad.

Om Infranode:

Infranode är en långsiktig infrastrukturinvesterare med särskilt fokus på de nordiska länderna. Infranode investerar i energi- och transportsektorn, förnybar energi, digital infrastruktur och social infrastruktur. Infranode har kontor i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo och ett starkt team för investeringar i infrastruktur med omfattande lokal och internationell erfarenhet.

Infranode har cirka 17 miljarder kronor i utfäst kapital från långsiktiga institutionella investerare, inklusive några av de mest erkända pensionsfonderna i Norden. Bland investerarna finns Folksam, den svenska kommunala pensionsfonden KPA Pension, KEVA och Storebrand. I denna Infranode-investering är Storebrand en strategisk saminvesteringspartner och den största enskilda investeraren.

Om HitecVision:

HitecVision är en norsk kapitalförvaltare och serieentreprenör. Med 70 miljarder NOK i totala tillgångar är företaget en av de ledande investerarna i den europeiska energisektorn. HitecVision har under de senaste 25 åren etablerat eller bidragit till utvecklingen och tillväxten av mer än 200 företag och kommer under de närmaste åren att investera mer än 200 miljarder NOK genom sina portföljbolag. Tillsammans med företagens ledning, styrelse och partners bidrar HitecVisions 60 anställda i Stavanger, Oslo och London till att bygga lönsamma och hållbara företag. HitecVision har de senaste åren gjort de många spännande möjligheterna i energiomställningen till huvudfokus för sina investeringar, där samarbete med etablerade industriella aktörer är en integrerad del av företagets affärsmodell.