Svenska folket är oförberett inför en krissituation

Report this content

Sju av tio svenskar känner sig inte tillräckligt förberedda inför en krissituation som innebär att all infrastruktur slutar att fungera. Allra sämst beredskap har boende i Norrland, där så många som nio av tio är dåligt förberedda. Det visar Infrateks senaste undersökning Kaoskollen.

Infratek är Nordens ledande leverantör av tjänster inom byggnation, drift och underhåll av kritisk infrastruktur. För att ta reda på hur svenskarna ser på infrastruktur – och hur de påverkas om den inte fungerar – har Infratek i samarbete med Sifo genomfört undersökningen Kaoskollen.

Resultatet visar att svenskarna är utsatta om infrastrukturen skulle sluta att fungera. Endast 15 procent anser sig ha tillräcklig beredskap inför en sådan händelse. Tvärt emot den allmänna uppfattningen är norrlänningarna de som är minst förberedda inför en kris i landet. I Norrland anser sig endast nio procent ha tillräcklig beredskap. Det kan jämföras med Småland, Gotland och Öland där 25 procent av befolkningen står redo.

– Det här resultatet säger en del om hur väl vi har vant oss vid en fungerande infrastruktur. Att så många känner sig oförberedda inför en utsatt situation kan vara ett bevis på att man inte är särskilt orolig, även om vi vet att kraven är och ska vara höga på att allt ska fungera, säger Alf Engqvist, VD Infratek Sverige.

Varannan svensk anser att de vid en krissituation skulle klara sig i maximalt en vecka på de förnödenheter de har i hemmet i dag. 21 procent uppger att de skulle klara sig i upp till två veckor och endast fem procent att de skulle klara sig mer än två månader.

Värme och rinnande vatten är funktioner som svenskarna skulle tycka vara riktigt jobbigt att vara utan, men allra värst skulle det vara om elen slutade att fungera. Inträffar det är många svenskar dessutom dåligt rustade. Nio av tio har förvisso ficklampa och värmeljus hemma men endast var tredje har ett lager av konserver och annan mat som klarar längre förvaring. 42 procent har gaskök eller liknande men endast sex procent har lagrat stora volymer vatten på flaska.

För mer information och undersökningen i sin helhet vänligen kontakta:

Alf Engqvist, VD Infratek Sverige, 070 – 538 54 05

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Sifo. 1055 intervjuer är genomförda under perioden 18-20 mars 2014.

Om Infratek ASA
Infratek är en av Nordens ledande koncerner inom byggnation, underhåll och säkring av kritisk infrastruktur. Koncernen levererar ett brett utbud av tjänster inom elkraft, järnvägssystem, fibernät, fjärrvärme, belysning, och tekniska högsäkerhetslösningar. Infratek har 1600 anställda i Norge, Sverige, Finland och Danmark, och omsättningen 2013 var 2,95 miljarder NOK. Läs mer på www.infratek.se

Anser du att du är förberedd om det skulle inträffa en katastrof som innebär att all infrastruktur slutar att fungera?

Ja 15 %
Nej 71 %
Vet ej    14 %

Vad har du för utrustning hemma i händelse av kris?

Värmeljus 90 %
Ficklampa 89 %
Brandsläckare/brandfilt 63 %
Sovsäck och tält 49 %
Batteridriven radio 42 %
Extra köksutrustning (gaskök) 41 %
Konserver och annan mat som klarar längre förvaring  32 %
Kontanter och värdemetaller 17 %
Överlevnadslitteratur 6 %
Vattentåliga tändstickor 6 %
Stora volymer vatten på flaska 6 %
Soldriven batteriladdare 3 %
Vattenreningstabletter 2 %
Jag äger inget av ovanstående 2 %

Vad av följande skulle vara jobbigast att klara sig utan?

El 38 %
Rinnande vatten 37 %
Fungerande värme 12 %
En matbutik 6 %
Fungerande bilvägar 2 %
Vet ej 2 %
Fungerande internetuppkoppling 1 %
Fungerande telefoni 1 %
Klarar mig utan ovanstående funktioner 1 %

Om något inträffar så att du måste klara dig enbart på det som finns i ditt hem i dag, hur länge skulle du då klara dig?

1 vecka 24 %
3-6 dagar 21 %