Japansk miljoninvestering i Ingate Systems

Japansk miljoninvestering i Ingate Systems Linköpingsföretaget Ingate Systems AB får 22 miljoner kronor i nytt kapital. Investeraren Bell Net Corp är en japansk systemintegratör och kund till Ingate, som funnit att Ingate har unika produkter på en snabbt växande marknad. - Investeringen visar att vår satsning på SIP-stöd i brandväggar för företag och operatörer är helt rätt. Vi har en serie säkerhetsprodukter som möjliggör person till person-kommunikation globalt över Internet och ända till användarna på privata nätverk. Asien är en mycket viktig marknad och att få en asiatisk delägare känns väldigt bra, säger Olle Westerberg, VD på Ingate. Investeringen ger Bell Net Corp drygt tio procents ägarandel i Ingate. Samarbetet har kommit till stånd efter att Bell Net utvärderat marknadens lösningar för att realisera telefoni och person till person- kommunikation över Internet enligt SIP-standarden. SIP är ett Internetprotokoll som förväntas skapa nästa stora användningsområde av Internet efter e-post och web. Ingates produkter är världsledande och möjliggör SIP-kommunikation över Internet även när användarna finns på privata och skyddade nät. Brandväggar och s k NAT-routrar har hittills hindrat öppen och global SIP-baserad kommunikation. - Vi ser de stora möjligheter som finns med produkterna. Flera av våra kunder använder dem redan och vi är övertygade om att marknaden kommer att växa, säger Yukio Shimada, COO på Bell Net Corp. - Vi märker ett stort intresse från utländska företag och riskkapitalister, inte minst från Japan, att investera i svenska högteknologiska mindre IT-företag. De upplever att Sverige erbjuder tillgång till unik innovationskraft och spjutspetsteknologi. Vad de ofta tillför de svenska IT-företagen, förutom kapital, är kompetens för kommersialisering och nätverk för marknadsexpansion. Ingate är ett utmärkt exempel på detta, säger Karin Ruiz, Head of IT Sweden Project på ISA, Invest in Sweden Agency. ISA lyder under Utrikesdepartementet och har som uppdrag att öka de utländska direktinvesteringarna i Sverige. Ingate kommer att använda investeringen till vidareutveckling av företagets produkter samt till att marknadsföra dem bredare i Asien, USA och Sverige. - Våra främsta marknadsförare är, och ska förhoppningsvis förbli, våra kunder. De flesta som vänder sig till oss har hört om oss av personer som de litar på och som säger att vi kan våra saker. Investeringen ger oss möjlighet att själva bli mer aktiva, säger Olle Westerberg, VD på Ingate. För mer information och bilder kontakta: Olle Westerberg, VD Ingate Systems AB Tel: 08 - 600 77 54 Mobil: 0733 - 58 31 00 E-post: olle@ingate.com Om Ingate Systems AB (www.ingate.com) Ingate Systems tillverkar världens första SIP-kapabla brandväggar för företag. Företaget gör också SIParatorn, en produkt som ansluts till en befintlig brandvägg och möjliggör SIP-kommunikation för användare på skyddade och privata nät. Ingates brandväggar och SIParatorer ger dessutom en säker användning av person till personkommunikation, såsom tal, video, presence (närvaro) och direktmeddelanden. Ingate har sitt huvudkontor i Stockholm, men grundades i Linköping där all utveckling fortfarande sker. I USA finns kontor i Hollis (New Hampshire) och Dallas. Intertex Data AB är huvudägare i Ingate. Om Bell Net Corp (www.bnc.co.jp) Bell Net Corp är en ledande systemintegratör i Tokyo, Japan. Bell Net erbjuder hela kedjan från analys till installation och support. Många av Bell Nets kunder återfinns bland operatörer och tjänsteleverantörer på den japanska marknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030204BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030204BIT01060/wkr0002.pdf

Om oss

Ingate tillverkar världens första SIP-kapabla brandväggar för företag. Vi gör också SIParatorer, som ansluts till en befintlig brandvägg och helt transparent möjliggör säker hantering av SIP-trafik. Ingate finns i Sverige och USA.