Ingka shoppingcentres klimatsatsar med hållbarhetsmånad

Report this content

Klädbytardagar med Naturskyddsföreningen, second hand-pop-up med möbler, inspirationsföreläsningar och eko-pyssel för de minsta. Det är bara några av sakerna som händer när IKEA:s shoppingcenterbolag Ingka Centres sätter extra stort fokus på hållbarhet under april.

Satsningen involverar koncernens samtliga nordiska shoppingcenter. Genom aktiviteterna vill Ingka Centres uppmuntra människor till att välja hållbara alternativ till vardags.

– Hållbarhetsarbete har sedan länge varit en stor del av vardagen för oss. Nu ville vi göra en satsning som besökarna kan inspireras av och samtidigt dela med oss av all den kunskap vi och butikerna i centren har samlat på oss genom åren, säger Hanna Svensk, nordisk marknadschef på Ingka Centres.

Visuell vägledning till hållbar konsumtion i butikerna i form av skyltar som lyfter fram hållbara produkter. Tillfälliga second hand-marknader där allmänheten kan sälja möbler och andra prylar. Klädbytardagar där du kan lämna in dina gamla plagg och gå därifrån med någon annans är bara några av de aktiviteter som står på agendan.

Den sistnämnda sker i samarbete med Naturskyddsföreningen.

En annan samarbetspartner är författaren och sociala medier-profilen Paulina Draganja, även känd under sitt bloggalias Förvaringsdrottningen. Sveriges egen Marie Kondo kommer att göra en inspirerande föreläsningsturné på alla Ingka Centres svenska shoppingcentres och berätta om hur du organiserar och får ordning hemma.

– Genom att organisera får vi en överblick på vad vi har hemma och möjlighet att fundera på vad vi verkligen behöver och vad vi faktiskt inte har någon nytta eller glädje av, men som kan få nytt liv hos någon annan. Det är en av de enklaste sakerna vi kan göra för att bidra till en långsiktigt hållbarhet, säger Hanna Svensk.

Ingka Centres
Ingka Centres, tidigare IKEA Centres är en del av Ingka Group, tidigare IKEA Group. Bolaget har mer än 40 års erfarenhet av shoppingcenter och jobbar idag med 1600 varumärken globalt. Totalt lockar mötesplatserna mer än 480 miljoner besökare årligen.

Följande centers i Sverige medverkar i samarbetet: Kungens Kurva Shoppingcenter (Stockholm), I-Huset (Linköping), Avion Shopping (Umeå), Birsta City (Sundsvall) och Erikslund Shopping Center (Västerås), samt i Finland Matkus Shopping Center (Kuopio).

För ytterligare frågor och information kontakta:
Hanna Svensk, nordisk marknadschef Ingka Centres
hanna.svensk2@ikea.com