Beslutsförslag avseende styrelsen inför årsstämman 2020 - Daniel Spasic föreslås som ny styrelseordförande

Inhalation Sciences Sweden AB (publ) gick den 7 april 2020 ut med kallelse till årsstämma den 12 maj  2020 kl. 13.00 på Hälsovägen 7 i Flemingsberg. Nedan presenteras fullständiga beslutsförslag avseende antal styrelseledamöter, fastställande av styrelsearvode samt förslag till styrelseledamöter och styrelseordförande.

Följande förslag (punkt 11–14 i dagordningen) föreligger inför kommande årsstämma:

Aktieägaren Råsunda förvaltning aktiebolag, representerande cirka 14,24 procent av antalet utestående aktier och röster i bolaget per dagen för detta pressmeddelande föreslår årsstämman besluta:

att styrelsen ska bestå av fem ledamöter,

att styrelsearvode ska utgå med 62 500 kronor vardera till styrelseledamöter (samma nivå som tidigare),

att omval sker av styrelseledamöterna Per Gerde, Sonja Gerde och Klaus Gottwald samt att nyval sker av Mårten Winge och Daniel Spasic; det noteras att Fredrik Sjövall samt Tom Sundelin avböjt omval, samt

att nyval sker av Daniel Spasic till styrelseordförande.

Manoush Masarrat, VD på Inhalation Sciences: ”Det känns väldigt bra att få med Daniel och Mårten i ISAB’s styrelse. Deras gedigna erfarenhet inom försäljning, marknadsföring och bolagsbygge är en enorm tillgång för oss och jag är övertygad om att med deras support, kan vi fortsätta leda ISAB i rätt riktning. Jag vill samtidigt passa på att rikta ett stort tack mot Fredrik och Tom för deras fantastiska stöd under sin tid i ISAB’s styrelse och önskar de allt gott och framgång i deras fortsatta karriär.”

Mårten Winge, född 1959, har en M.Sc i molekylärbiologi från Karolinska Institutet och en kandidatexamen i kemi från Stockholms universitet. Mårten har flera års internationell erfarenhet från ledande befattningar inom life science industrin och har särskilt erfarenhet inom kommersialisering av ny teknologi på området, försäljning samt forskning och utveckling. Han har bland annat varit VD för Proxeon A/S, Doxa AB och Medical Vision AB. För närvarande är han VD för Cartana AB, styrelseordförande i Cray Innovation AB samt styrelseledamot i Single Technologies AB. Utöver detta är Mårten rådgivare till styrelsen i Evosep ApS (Danmark) samt affärscoach för Uppsala Innovation Center (UIC). Mårten är oberoende av bolaget och bolagsledningen och av större aktieägare. Han innehar inga aktier i Inhalation Sciences Sweden.

Daniel Spasic, född 1971, är utbildad kemiingenjör vid Tycho Brahe och har läst Owner/President Management vid Harvard Business School. Daniel har mer än 20 års erfarenhet från klinisk kontraktsforskning. Han har bland annat grundat och under många år varit VD för TFS International AB. Tidigare har Daniel varit styrelseordförande i Tridentify AB samt styrelseledamot i TFS International AB. För närvarande är han styrelseordförande i Trialbee AB samt styrelseledamot i NuvoAir AB. Utöver detta arbetar Daniel bland annat som strateg och tillväxtrådgivare hos Sales Growth Advisors LLC. Daniel är oberoende av bolaget och bolagsledningen och av större aktieägare. Han innehar inga aktier i Inhalation Sciences Sweden.

Råsunda förvaltning aktiebolag har inkommit med förslag om incitamentsprogram till föreslagen styrelseordförande Daniel Spasic. Kallelse till extra bolagsstämma innehållande detta förslag kommer att publiceras inom kort.

Pressmeddelandet har ingivits för publicering av bolagets CEO kl. 08.45 (CET) den 29 april 2020.