Inhalation Sciences AB (publ) publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

(Stockholm, Sverige, 28 maj 2024) Inhalation Sciences AB meddelar att bolagets delårsrapport för första kvartalet 2024 finns nu tillgänglig på bolagets hemsida.

För att läsa hela rapporten vänligen besök:

VD kommenterar

Första kvartalet kom in starkt med en ökad omsättning på 17% jämfört med samma period året innan. Vi har också ett fortsatt förbättrat rörelseresultat genom kontinuerlig kostnadskontroll samt en effektiviserad organisation som är dimensionerad för nå lönsamhet i närtid och leverera tillväxt enligt vår plan.

Genom vår satsning på expansion av våra inhalationstjänster, ser vi ett stort intresse och en ökad pipeline av förfrågningar och dialog förs med ett stort antal potentiella kunder. Konvertering till ordrar har varit långsammare i Q1 än förväntat bland annat på grund av (1) en fortsatt utmanande finansieringssituation för bolag inom biotech- och läkemedelsutveckling samt (2) timingen för påbörjandet av nya inhalationsprojekt bland våra kunder. Vi arbetar målmedvetet på att konvertera dessa förfrågningar till signerade ordrar.

Det pågående forskningssamarbetet med amerikanska FDA för vår In Vitro Modul, DissolvIt, fortlöper som planerat och vi har hittills fakturerat FDA strax över 2 MSEK för vårt genomförda arbete. Vi ser med tillförsikt fram emot att avsluta denna studie vilket är planerat till slutet av 2024.

Vår kliniska Fas-I studie är nu publicerad i den ansedda tidningen ”the European Journal of Pharmaceutical Sciences”. Detta möjliggör fördjupade samarbetsdiskussioner med bolag verksamma i den kliniska marknaden, en marknad som ISAB inte tidigare har bearbetat och som estimeras till ca 5 miljarder SEK. Tillgång och bearbetning av kunderna i den kliniska marknaden kommer att kräva ett partnerskap med bolag som redan har erfarenhet och tillhandahåller produkter eller tjänster i den marknaden, och där vårt tjänsteutbud kan ses som ett viktigt komplement.

Vi är i fortsatt dialog med partners inom inhalationsforskning för att kunna expandera och komplettera vår portfölj, vilket i sin tur bör leda till en högre marknadspotential och ökad kundkrets.

Huddinge den 28 maj 2024

Manoush Masarrat

Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2024

Sammanfattning av delårsrapporten

• Ökad omsättning med 17% jämfört med samma period året innan.
  • Fortsatt förbättrat rörelseresultat på god väg mot positiv kassaflöde i närtid.
  • Det pågående forskningssamarbetet med amerikanska FDA fortlöper enligt plan med mål att avslutas under den andra halvan av 2024.
  • Publicering av vår kliniska Fas-I studie i ”the European Journal of Pharmaceutical Sciences”, där studieresultaten visar att PreciseInhale möjliggör ”Regional Targeting” samt större precision och kontroll än aerosoldoseringen som utförs med en vanlig kommersiell inhalator.

Första kvartalet (jan-mar) 2024

• Nettoomsättning 3 920 tkr (3 238)
  • Rörelseresultat -775 tkr (-2 099)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning -0,05 SEK (-0,20)

Orderingång under perioden            402 tkr (2 529)

Orderstock vid periodens utgång    5 781 tkr (11 194)

Orderingång är värdet på produkter och tjänster som sålts under aktuell period, dvs försäljning och inte att förväxlas med nettoomsättningen.

Orderstock är signerade kund-kontrakt för både produkter och tjänster som ännu inte fakturerats kunderna, där arbete fortfarande pågår och leverans ännu inte skett till kund.

Väsentliga händelser under rapportperioden (jan-mar) 2024

• Den 22 januari meddelade bolaget om att man har inlett ett strategiskt partnerskap med det tyska bolaget Actarmo Medical GmbH. Detta är i linje med bolagets uttalade strategi att expandera sin portfolio inom inhalationsforskningstjänster. Actarmo har en etablerad kundbas och expertis för utveckling av formuleringar, analytisk testning under full good manufacturing practice (GMP) och konsulttjänster för alla aspekter av tillförselanordningar för inhalatorer. I och med detta samarbete, utökas ISABs potentiella marknad (TAM ) med 30% till en total summa på ca 630 MEUR.
  • Den 11 mars informerade bolaget om publicering av bolagets feasibilitystudie för klinisk användning av PreciseInhale -plattformen i den ansedda tidningen the European Journal of Pharmaceutical Sciences. Detta möjliggör fördjupade samarbetsdiskussioner med bolag verksamma i den kliniska marknaden som ISAB inte hade tillgång till tidigare och en marknad med ett estimerat värde av 5 miljarder SEK.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Den 10 april meddelade bolaget att man blivit inbjuden av FDA att presentera bolagets teknologi under FDAs publika workshop GDUFA (generic Drug User Fee Amendments) den 20 maj 2024. Denna workshop kommer att vara tillgänglig för allmänheten och syftet är att upplysa om den pågående forskningen som kan bidra och förbättra framtagandet av generiska läkemedel.
  • Den 21 maj informerade bolaget om en produktorder med ett värde på ca 700 KSEK. Denna order är från en återkommande kund som är bland topp 5 i världen inom generika och har ISABs PreciseInhale instrument samt DissolvIt modul installerad sedan flera år tillbaka.

Utvalda finansiella data i sammandrag

2024jan-mar 2023jan-mar 2023Jan-dec
Nettoomsättning, tkr 3 920 3 238 17 504