Inhalation Sciences erhåller en order från Wiens Universitet till ett värde av 196 KEUR

(Stockholm, 17 november 2020) Institutionen för Farmaceutisk teknologi och Biofarmaceutiska läkemedel vid Wiens Universitet bedriver en högst innovativ forskning inom mikro- och nanoformuleringar för läkemedel. Dom har nu lagt en order på PreciseInhale®, ISABs högprecisionsinstrument för aerosol och inhalationsforskning, tillsammans med moduler för Nose-Only och den unika teknologin för Intratrakeal exponering. Det sammanlagda värdet på ordern är på 196 KEUR.

Båda dessa in vivo moduler som institutionen beställt nyttjar sig av Precisionsdosering – PreciseInhale’s unika ett-djur-i-taget metodologi – som levererar lungdata med exceptionell precision. Med precisionsdosering kan forskare skräddarsy exakt deponerad dos utifrån ett mjukt kontrollerbart flöde av aerosol, till skillnad mot andra konventionella metoder där ett påtvingat tryck av aerosol riskerar att orsaka vävnadsskador i lungan.

Den beställda intratrakealt intuberade modulen för in vivo exponering, är unik inom pre-klinisk lungforskning. Genom att förbipassera djurets nosparti blir exponeringen högst lungspecifik och mer lik human exponering i kliniska studier. Med den inbyggda monitoreringen av aerosolkoncentrationen och av djurets andningsmönster under hela experimentets gång, kan data med precision i världsklass levereras, med standardavvikelser mindre än 10%.

Prof. Dr. Lea Ann Dailey, Gruppledare vid Institutionen för Farmaceutisk teknologi och Biofarmaceutiska läkemedel: “I akademisk forskning möts vi ofta av utmaningen av att arbeta med små mängder av nya substanser. Den höga doseringsprecisionen och den reducerade substansmängden som PreciseInhale® erbjuder, ger oss förutsättningar att generera data från kompletta farmakokinetiska och toxikokinetiska studier, utifrån den begränsade mängd av material vi har tillgängligt. Detta är idealt för våra forskningsändamål.”

ISABs VD Manoush Masarrat: “Vi är väldigt glada att få välkomna denna grupp från Wiens Universitet som våra kunder. Vi har lång erfarenhet från att arbeta inom samma spännande forskningsområden som kundens, allt från exponering av nanopartiklar till pre-kliniska cellodlingsmodeller som simulerar förhållanden i lungan.

Vi är stolta att en kund med sådan gedigen expertis har valt att arbeta med oss och vår teknologi. Vi ser framemot att följa och se de resultat dom kommer att uppnå med PreciseInhale®.”

Informationen ovan tillhandahölls av Inhalation Sciences AB enligt EU:s marknadsmissbruksförordningar (MAR). Informationen lämnades, via ovanstående kontaktperson, för offentliggörande den 11 november 2020 kl 0915 CET.