Inhalation Sciences erhåller ny order värd 1,4 MSEK från VITO, the Flemish Institute for Technological Research

(Stockholm, 30 oktober 2020) En av Europas mest innovativa forskningsorganisationer, som verkar globalt för hållbarhet genom att driva fram nya tekniker inom hälsa, kemikalieanvändning, nyttjande av mark och energi, köper PreciseInhale®, ISABs högprecisionsinstrument för aerosol och inhalationsforskning, tillsammans med verktyg för Partikelstorleksbestämning samt Aerosolgenerator för inhalatorer (DPIs/pMDIs). Det sammanlagda värdet av ordern är 1,4 MSEK.

ISABs nya kund utvecklar nya teknologilösningar för hållbarhet inom ett brett spektrum av forskningsområden. En viktig är hälsa - där VITO samarbetar på statlig nivå och med industrin för att utveckla nya lösningar inom förebyggande hälsovård och hållbara säkra livsmiljöer som syftar till att öka antalet friska levnadsår.

"Eftersom PreciseInhale® är ett så flexibelt system kan vi koppla det till våra 'air-liquid interface' exponeringsmoduler, vilket möjliggör en effektiv aerosolgenerering från torrpulver, nebuliserade lösningar eller via kommersiella inhalatorer” säger Evelien Frijns, aerosolexpert på VITO. ”Vi kommer att nyttja denna teknologi som ett värdefullt verktyg för våra effekt- och säkerhetsstudier av läkemedel/ bioteknologiska sammansättningar där ofta endast små koncentrationer av dessa dyrbara substanser finns tillgängligt”, säger Sandra Verstraelen, senior forskare på VITO.

”Forskningsorganisationer kan stiga eller falla på innovation”, säger ISABs VD Manoush Masarrat. ”De måste kunna leverera data och resultat som är mer exakta och bättre än sina konkurrenter. När en ny kund som denna, helt klart en ledare inom sitt område, väljer PreciseInhale®, är vi stolta. Vi uppmuntrar forskargrupper att ta kontakt för att se bredden och precisionen i de resultaten som PreciseInhale® genererar, som de i sin tur kan erbjuda sina kunder genom att ha teknologin installerad in i sina egna laboratorier.”

Denna information är sådan som Inhalation Sciences AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2020 kl.0830 CET

Inhalation Sciences Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar världsledande instrument för forskning inom inhalation. Bolagets patenterade labbinstrument, PreciseInhale® erbjuder forskare möjligheten att, med mycket hög precision, karakterisera hur aerosoler och små partiklar påverkar våra lungor och därmed vår hälsa när dessa inandas.