Inhalation Sciences levererar den andra kommersialiserade DissolvIt modulen på en vecka.

Efter den historiska försändelsen av dess första kommersialiserade DissolvIt® in vitro-modul, har Inhalation Sciences skickat den andra modulen till en återkommande farmaceutisk kund, inom samma vecka. Den ursprungliga inköpsordern för denna DissolvIt, till värde av 75,000 euro (835,000 SEK), inkom december 2018. "Vi har länge känt att DissolvIt var efterfrågat" säger VD Manoush Masarrat, "detta bevisar verkligen det."

Den andra kommersialiserade DissolvIt-modulen har nu skickats till ett läkemedelsföretag i södra Europa, ett resultat av ett långvarigt samarbete. DissolvIt har en historik av mer än tio års utveckling där modulen har testats i ett stort antal utmanande kontraktforskningsuppdrag (CRO), inklusive projekt med den nuvarande kunden. Under denna tid har modulen levererat konkurrensledande detaljerade in vitro-data som korrelerar nära med in vivo-resultat och rankning i klinik.

VD Manoush Masarrat: ”DissolvIt har setts av många i branschen som det första verktyget som på allvar kan påvisa In Vitro-In Vivo korrelation (IVIVC). Exakta, prediktiva, prekliniska IVIVC-data innebär att läkemedelsutvecklare kan sätta pålitliga strategier för formulering innan avgörande tid och pengar har använts i kliniken, vilket minskar risk- och utvecklingskostnader och ökar precisionen och utvecklingshastigheten. ”

DissolvIt förväntas skapa en ny intäktsström för ISAB genom försäljning av verktygets engångsupplösningskammare. Varje komponent i den slutliga kundtillgängliga utgåvan har konstruerats med precision för att eliminera risken för avvikelse. Viktiga funktioner som den högupplösta optiska mikroskopkameran visar i realtid hur partiklar upplöses i den simulerade lung/blod-barriären. DissolvIt’s lättanvända programvarupaket aktiverar och styr automatiskt varje steg av testet, vilket garanterar exakt precision och eliminerar mänsklig påverkan.

"Liksom den första leveransen är även denna ett resultat av ett framgångsrikt forskningssamarbete" säger Masarrat. "Det understryker vilka konkurrenskraftiga resultat DissolvIt genererar.

Informationen tillhandahölls via ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 23 mars 2020.