• Inify Laboratories AB/

Inify Laboratories tilldelas hedersomnämnande av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) på företagstävlingen Smart industri 2024

Report this content

STOCKHOLM, 10 oktober 2024 - Inify Laboratories, en unik laboratorietjänst som tillhandahåller cancerdiagnostik inom patologi fick under onsdagen ett hedersomnämnande på företagstävlingen Smart Industri 2024, organiserad av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), under prisceremonin i Göteborg.

“Inify tilldelas ett hedersomnämnande i 2024 års företagstävling Smart industri för sitt ultramoderna labb som kombinerar industriellt angreppsätt med innovationer inom vårdprocesser. Deras teknik bygger på nischade digitaliseringstillämpningar med unika komponenter som möjliggör avancerade och livsviktiga tjänster, med garanterad svarstid, inom cancerdiagnostik och provhantering.”

Företagstävlingen Smart industri riktar sig till små och medelstora företag som tar vara på digitaliseringens möjligheter på ett smart och innovativt sätt, som leder till resurseffektivitet eller minskad klimatpåverkan med tydliga resultat. Finalister och vinnare utses baserat på hur väl företaget kan påvisa effekter och resultat inom den digitala utvecklingen, hur digitaliseringen har nyttjats till att göra något oväntat samt hur företaget på ett medvetet och ansvarstagande sätt bidragit till FNs hållbarhetsmål (SDGs).

”Vi är mycket stolta över nomineringen i Smart Industri 2024 och ser detta hedersomnämnande som ännu en bekräftelse på vår innovationshöjd som skapar tydligt värde för sjukvården, patienterna och samhället” säger Fredrik Palm, VD Inify Laboratories.

För mer information, kontakta VD Fredrik Palm, fredrik.palm@inify.com, eller besök https://www.inify.com

###

Inify Laboratories erbjuder cancerdiagnostik genom ultramoderna laboratorietjänster inom histopatologi. Kvalitet och svarstider optimeras med hjälp av ett helt digitalt, standardiserat och AI-assisterat arbetsflöde. Initialt genomförs diagnostik av prostatacancer. Konceptet är skalbart och kan utökas till att innefatta andra diagnoser. Tjänsten innefattar hela provhanteringskedjan från logistik och vävnadsberedning till diagnostisering, som alltid utförs av en patolog. Diagnosen assisteras av vår egen AI, som i kliniska utvärderingar har visat sig ha världsledande precision. Hela arbetsflödet stöds av ett skräddarsytt processhanteringssystem. Inify Laboratories är baserat i Sverige och blev fristående 2022 genom en avknoppning från ContextVision, som har 40 års erfarenhet inom digitala bilder för medicinsk diagnostik. Bolaget är noterat på Euronext Growth Oslo med ticker INIFY.