Årets finalister i Inission innovation award

Den 6 december avgörs Inission innovation award 2023. Juryn har utsett tre bolag som tävlar om utvecklings- och tillverkningstjänster från Inission värt 1 miljon kronor.

Finalen avgörs under Ny Tekniks 33-listan Live, Sveriges första och äldsta startuplista som varje år firar Sveriges 33 mest lovande startups genom att samla riskkapitalister, etablerade techprofiler och lovande entreprenörer.

– Genom ett så uppmärksammat event som 33-listan Live får våra finalister ett ypperligt läge att sälja in sina innovationer. Att ta en innovation till en kommersiell framgång är inte lätt så vinstsumman, utmärkelsen och publiciteten som vinnaren får är välförtjänt och behövs, säger Inissions Marknadsdirektör Fredric Grahn.

Innovationerna har värderats på uppfinningshöjd, genomförbarhet, marknadspotential och nyhetsvärde. Årets tre finalister är:

Caplyzer AB
Stockholmsbaserade Caplyzer grundades 2021 av Joydeep Dutta och Esteban Toledo Carrillo. Adam Dahlquist anslöt som medgrundare 2023. Tillsammans ställer de upp i Inission innovation award med en unik elektrolysörteknik som minskar kostnaderna för produktion av grön vätgas. Vätgas kan tillämpas i en rad sektorer, t. ex. tunga transporter, sjöfart, grönt stål, ammoniak och energisektorn där den kan jämna ut efterfrågan och utbud på billig förnyelsebar energi. Problemet är att idag produceras 97% av all vätgas med fossila bränslen, vilket innebär betydande utsläpp av växthusgaser. Skälet till det är att produktionen av grön vätgas är dyrare. Med Caplyzers patentsökta teknologi för produktion av grön vätgas ökar verkningsgraden och produktionskapaciteten samtidigt som kostnaden för elektrolysören minskar genom en mer robust och säker design. Läs mer på
www.caplyzer.com

Funki Instruments AB
Stockholmsbaserade Funki grundades 2022 av Maria Svahn och Josefine Hölling. Tillsammans ställer de upp i Inission innovation award med Funki, en uppsättning innovativa musikinstrument tillgänglighetsanpassade för personer med intellektuella och andra kognitiva funktionsnedsättningar. Idén till Funki kom i samband med en kurs på KTH om teknik för funktionshindrade. Trots att musik är en central del inom LSS och den anpassade skolan så saknas det instrument som skapar delaktighet. Med den insikten skapade Maria och Josefine Funki, en innovation som använder musikspelande för att öppna upp för kommunikation och interaktion mellan alla sorters människor. Funki kombinerar enkla fysiska interaktionssätt med mjukvara för att skapa en gemensam musikupplevelse för alla. Funki kan även användas tillsammans med traditionella instrument, så att personer med och utan intellektuella funktionsnedsättningar kan spela tillsammans på lika villkor. Läs mer på www.funki.se

Vaquita Technologies AB
Lundbaserade Vaquita Technologies grundades 2020 av Nour Akel och Vijaya Sekhar. Tillsammans ställer de upp i Inission innovation award med ett maskinlärande övervakningssystem som mäter vattenkvalitet i realtid. Inom gruvindustrin är vattenövervakning avgörande för att skydda vattenresurser och upptäcka föroreningskällor. Dessvärre sker det oftast via traditionell manuell vattenprovtagning och laboratorieanalys, vilket är tidsödande och resurskrävande. Med Vaquita Technologies lösning kan nyckelparametrar som t.ex pH, elektrisk ledningsförmåga, olja, löst syre och algmängd analyseras exakt och tillförlitlig i realtid. Det skapar möjligheten att proaktivt hantera sitt vattensystem, säkerställa rent och säkert vatten och fatta välgrundade beslut för att stödja hållbar vattenförvaltning. Läs mer på www.vaquitatechnologies.com

På bifogad bild ser vi från vänster: Josefine Hölling och Maria Svahn från Funki, Nour Akel från Vaquita Technologies, Adam Dahlquist,Esteban Toledo Carrillo och Joydeep Dutta från Caplyzer.

Fredric Grahn, Marknadsdirektör Inission AB
fredric.grahn@inission.com

Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket de senaste 12 månaderna har resulterat i en omsättning på cirka 2 miljarder kronor med cirka 1000 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo.

Informationen lämnades för offentliggörande den 22 november 2023 kl. 13:00 CET.

The finalists of Inission innovation award

On December 6, the winner of Inission innovation award 2023 will be announced. The jury has nominated three companies that compete for development and manufacturing services from Inission worth SEK 1 million.

The winner is crowned at Ny Teknik's 33-listan Live, Sweden's first and oldest startup list which every year celebrates Sweden's 33 most promising startups by gathering venture capitalists, established tech profiles and promising entrepreneurs.

- Through such a high-profile event as 33-listan Live, our finalists get an excellent opportunity to advertise their products. Taking an innovation to commercial success is not easy, so the services and publicity the winner receives is well-deserved and needed, says Inission's Marketing Director Fredric Grahn.

The innovations have been assessed on inventiveness, feasibility, market potential and novelty value. This year's three finalists are:

Caplyzer AB
Caplyzer was founded in 2021 by Joydeep Dutta and Esteban Toledo Carrillo. Adam Dahlquist joined as a co-founder in 2023. Together they compete in Inission innovation award with a unique electrolyser technology that reduces the costs of green hydrogen production. Hydrogen can be applied in a number of sectors, such as heavy transport, shipping, green steel, ammonia and the energy sector where it can balance the demand and supply of cheap renewable energy. The problem is that today 97% of all hydrogen is produced with fossil fuels, which means significant emissions of greenhouse gases. The reason for that is that the production of green hydrogen is more expensive. With Caplyzer's patent-pending green hydrogen production technology, efficiency and production capacity increase while reducing the cost of the electrolyzer through a more robust and safe design. Read more at
www.caplyzer.com

Funki Instruments AB
Funki was founded in 2022 by Maria Svahn and Josefine Hölling. Together they are competing in Inission innovation award with Funki, a set of innovative musical instruments adapted to accessibility for people with intellectual and other cognitive disabilities. The idea for Funki came in connection with a course at KTH on technology for disabled. Although music is a central part of LSS and the adapted school, the instrument that creates participation is missing. With that insight, Maria and Josefine created Funki, an innovation that uses music to open up communication and interaction between all kinds of people. Funki combines simple physical interaction methods with software to create a common music experience for everyone. Funki can also be used together with traditional instruments, so that people with and without intellectual disabilities can play together on equal terms. Read more at
www.funki.se

Vaquita Technologies AB
Vaquita Technologies was founded in 2020 by Nour Akel and Vijaya Sekhar. Together, they compete in Inission innovation award with a machine learning monitoring system that measures water quality in real time. In the mining industry, water monitoring is essential to protect water resources and detect sources of contamination. Unfortunately, it usually takes place via traditional manual water sampling and laboratory analysis, which is time-consuming and resource-intensive. With Vaquita Technologies' solution, key parameters such as pH, electrical conductivity, oil, dissolved oxygen and algae amount can be analyzed precisely and reliably in real time. It creates the opportunity to proactively manage their water system, ensure clean and safe water and make informed decisions to support sustainable water management. Read more at
www.vaquitatechnologies.com

In the attached picture from the left: Josefine Hölling and Maria Svahn from Funki, Nour Akel from Vaquita Technologies, Adam Dahlquist, Esteban Toledo Carrillo and Joydeep Dutta from Caplyzer.

Fredric Grahn, Marketing Director Inission AB
fredric.grahn@inission.com

Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has over the past 12 months resulted in a turnover of approx. SEK 2 billion with approx. 1000 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo.

The information was submitted for publication on November 22, 2023 at 13:00 CET.