Charlotte Jansson är Inissions nya Chief Data Officer

An English version of the press release can be found below

Inission AB har utsett Charlotte Jansson som koncernens nya Chief Data Officer. Charlotte har flera års erfarenhet inom digitalisering, datastyrning och analys. Charlotte har tidigare innehaft nyckelpositioner hos Ericsson, H&M Group och Epidemic Sound, där hon framgångsrikt har lett initiativ för att etablera robusta ramverk för datastyrning för att säkerställa hög datakvalitet och säkerhet. Charlotte har en masterexamen i kemiteknik från Uppsala Universitet.

Som Chief Data Officer kommer Charlotte att ansvara för att utveckla och implementera övergripande strategi för data och digitalisering inom koncernen. Charlotte kommer att leda arbetet med att förbättra datastyrning, säkerställa datakvalitet samt driva datadrivna beslut och insikter.

- Data är en central tillgång som kan driva betydande affärsvärde. Som Chief Data Officer är det mitt ansvar att tillsammans med alla medarbetare maximera potentialen av våra dataresurser till förmån för affärsverksamheten, för att kunna fatta strategiska beslut och driva innovation. Vi ska också arbeta för att skapa djupare samarbeten inom koncernen och främja datadriven kultur för att identifiera nya affärsmöjligheter och öka effektivitet, säger Charlotte Jansson, Chief Data Officer Inission AB.

Fredrik Berghel, VD Inission AB fortsätter:
- Vi är glada över att välkomna Charlotte till Inission som vår nya Chief Digital Officer. Hon har internationell erfarenhet, är engagerad och med hennes ledarskap kommer vi kunna ta mer datadrivna strategiska beslut samt driva innovation och effektivitet i hela vår verksamhet. Charlotte kommer att spela en viktig roll när vi fortsätter vår resa mot en mer digital och innovativ framtid.

Charlotte Jansson, Chief Data Officer
charlotte.jansson@inission.com

Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

Informationen lämnades för offentliggörande den 9 juli 2024 kl. 08:50 CET.

English version of the press release:

Charlotte Jansson is Inission's new Chief Data Officer

Inission AB has appointed Charlotte Jansson as the group's new Chief Data Officer. Charlotte has several years of experience in digitalisation, data management and analysis. Charlotte previously held key positions at Ericsson, H&M Group and Epidemic Sound, where she successfully led initiatives to establish robust data governance frameworks to ensure high data quality and security. Charlotte has a master's degree in chemical engineering from Uppsala University.

As Chief Data Officer, Charlotte will be responsible for developing and implementing overall strategy for data and digitization within the group. Charlotte will lead the work on improving data governance, ensuring data quality and driving data-driven decisions and insights.

- Data is a central asset that can drive significant business value. As Chief Data Officer, it is my responsibility to, together with all employees, maximize the potential of our data resources for the benefit of business operations, to be able to make strategic decisions and drive innovation. We will also work to create deeper collaborations within the group and promote a data-driven culture to identify new business opportunities and increase efficiency, says Charlotte Jansson, Chief Data Officer Inission AB.

Fredrik Berghel, CEO Inission AB continues:
- We are delighted to welcome Charlotte to Inission as our new Chief Digital Officer. She has international experience, is committed and with her leadership we will be able to make more data-driven strategic decisions and drive innovation and efficiency throughout our operations. Charlotte will play an important role as we continue our journey towards a more digital and innovative future.

For more information:
Charlotte Jansson, Chief Data Officer
charlotte.jansson@inission.com

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

The information was submitted for publication on July 9, 2024 at 08:50 CET.