Hållbarhetsarbetet fortsätter – Inission ingår samarbete med South Pole

För att vidareutveckla vårt hållbarhetsarbete ytterligare och ta ett större kliv mot våra klimatmål ingår nu Inission ett samarbete med South Pole.

- South Pole kommer att utbilda och guida oss i att utveckla och etablera arbetssätt och processer för att möta det nya CSRD-direktivet om företags hållbarhetsredovisning. Utifrån det nya direktivet kommer de att genomföra kvalitetssäkrade och kompletta GHG beräkningar inom scope 1, 2 och 3. Vi kommer även ta ansvar för våra oundvikliga utsläpp genom att stödja certifierade klimatprojekt utvecklade av South Pole, vilket i sin tur även bidrar till våra prioriterade globala hållbarhetsmål, säger Stefan Larsson ansvarig för produktionsutveckling på Inission.

South Pole jobbar för en framtid där klimatförändringar inte längre utgör ett hot mot livet på jorden. South Poles syfte är att skynda på övergången till ett klimatsmart samhälle genom att erbjuda en bred portfölj av tjänster och lösningar under hela klimatresan. Från beräkningar, målsättningar och reduktionsåtgärder till klimatfinansiering och kommunikation.
Den globala beräkningsstandarden GHG används för att skapa rätt förutsättningar för organisationers rapportering av både direkta och indirekta växthusgasutsläpp. Syftet med att dela in utsläppen i scope är att förtydliga från vilken del av värdekedjan utsläppen kommer ifrån och vilka åtgärder som behövs för att minska dem.

På bifogad bild ser vi från vänster Mikael Grafström Sustainability Advisor South Pole, Stefan Larsson ansvarig för produktionsutveckling Inission och Marie Gustafsson Principal Consultant South Pole.

För mer information:
Stefan Larsson, ansvarig för produktionsutveckling Inission AB

stefan.larsson@inission.com

Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien.
Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket de senaste 12 månaderna har resulterat i en omsättning på cirka 2 miljarder kronor med cirka 1000 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo.

Informationen lämnades för offentliggörande den 26 september 2023 kl. 08:30 CET.

Our sustainability work continues – Inission collaborates with South Pole

To further develop our sustainability work and take a bigger step towards our climate goals, Inission is now collaborating with South Pole.

- South Pole will train and guide us in developing and establishing working methods and processes to meet the new CSRD directive on corporate sustainability reporting. Based on the new directive, they will carry out quality-assured and complete GHG calculations within scope 1, 2 and 3. We will also take responsibility for our unavoidable emissions by supporting certified climate projects developed by South Pole, which contributes to our prioritized global sustainability goals, says Stefan Larsson responsible for production development at Inission.

South Pole works for a future where climate change no longer poses a threat to life on earth. South Pole's aim is to accelerate the transition to a climate-smart society by offering a broad portfolio of services and solutions throughout the climate journey. From calculations, targets and reduction measures to climate finance and communication.
The global calculation standard GHG is used to create the right conditions for organizations to report both direct and indirect greenhouse gas emissions. The purpose of dividing the emissions into scope is to clarify from which part of the value chain the emissions come from, and which measures are needed to reduce them.

From the left in the attached picture we see Mikael Grafström Sustainability Advisor South Pole, Stefan Larsson responsible for production development Inission and Marie Gustafsson Principal Consultant South Pole.

Stefan Larsson, Head of Production Development Inission AB
stefan.larsson@inission.com

Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia.
Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has over the past 12 months resulted in a turnover of approx. SEK 2 billion with approx. 1000 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market.
Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo.

The information was submitted for publication on 26 September 2023 at 08:30 CET.