Johan Swärd är Inission Västerås nya VD

Från och med den första april har Inission Västerås en ny VD. Han heter Johan Swärd och kommer senast från rollen som VD på Transtronic, ett bolag som utvecklar och producerar avancerad elektronik inom bergborrindustrin. Tidigare VD Mikael Helin blir Inissionkoncernens tillförordnade CFO.

Från och med 1 april är Johan Swärd Inission Västerås nya VD. Johan har under många år jobbat i ledande positioner, både i stora koncerner men också inom mindre bolag. Han har bland annat jobbat som Account Manager på ABB Robotics Västerås, Global Sales Manager på ABB/Baldor DC Motors och Försäljningschef på RÅBE Industrikonsult. Johans inriktning var till en början ren försäljning men har sedan drygt 10 år tillbaka kompletterat sitt uppdrag med att vara med och utveckla, effektivisera och förändra organisationer.

- Något som är viktigt för mig är att skapa en god stämning på arbetsplatsen där alla förstår och respekterar varandra som individer. Genom att stötta mina medarbetare så läggs grunden för att vi tillsammans ska bli framgångsrika som företag, säger Johan.

Johan har de senaste 3,5 åren jobbat som VD för Transtronic, ett bolag som till stora delar liknar Inission Västerås verksamhet med både utveckling, konstruktion och produktion av avancerad elektronik. Under sin tid på Transtronic såg han bolaget utvecklas i en positiv riktning, både gällande orderingång och en ökad trivsel bland sina medarbetare. Andra viktiga ledord på Transtronic var kvalitet och leveransprecision.

- Mina stora bidrag som jag tar med mig i rollen som VD för Inission Västerås är att jag har erfarenheten av att driva en verksamhet som både utvecklar och producerar elektronik. Jag har därmed förståelsen för elektroniktillverkning och vilka utmaningar som kunderna står inför. Jag är också van att se både strategiskt för framtiden men även att ta beslut i vardagen för att få ett företag att fungera. Jag ser potential i företaget, både vad gäller utveckling av prototyper men också av konsultdelen. Nu ser jag med spänning fram emot att börja jobba med alla duktiga medarbetare och tillsammans utveckla verksamheten ytterliggare, avslutar Johan.

Björn Lifvergren, VD Inission AB
bjorn.lifvergren@inission.com
mobil +46 703 22 63 23

Inission är en lönsam totalleverantör som erbjuder krävande industrikunder i Norden tillverknings- och logistiktjänster för kompletta elektroniska produkter. Vi utvecklar, konstruerar, testar och industrialiserar kundernas produkter. Vi lagerhåller, reparerar och uppgraderar dem under hela deras livstid. Genom att kombinera detta med en produktion baserad på hög flexibilitet, kundanpassning och korta ledtider blir vårt erbjudande mycket konkurrenskraftigt. Inission har produktionsenheter i Stockholm, Västerås, Borås, Munkfors, Malmö, Trondheim (Norge), Lohja (Finland), Lagedi och Tallinn (Estland). Inission äger också ett säljbolag i Köpenhamn. Inission är noterade på Nasdaq First North.