• Initiator Pharma/

Initiator Pharma ingår screeningavtal med National Institute on Drug Abuse i USA för att utvärdera anti-beroendeframkallande egenskaper hos prekliniska tillgångar

September 17 2021

Initiator Pharma A/S, ett life science-företag i klinisk fas, meddelar idag att bolaget har tecknat ett screeningavtal med amerikanska National Institute on Drug Abuse (NIDA) för att undersöka möjligheten att tillhandahålla bättre behandlingar för drogberoende med de prekliniska tillgångarna IPDP2015 och IPNP2015 .

Initiator Pharma har tecknat ett screeningavtal med National Institute on Drug Abuse (NIDA) i USA, www.nida.nih.gov, en del av National Institutes of Health (NIH), för att utvärdera farmakologin för IPDP2015 och IPPD2015 i syfte att studera dessa substansers potential som behandlingar för stimulansberoende. Mer specifikt kommer NIDAs Addiction Treatment Discovery Program arbeta nära Initiator för att, genom kontraktsorganisationer, med hjälp av etablerade prekliniska gnagarmodeller fastställa vilken effekt IPDP2015 och IPPD2015 har på beteenden relaterade till kokain- och metamfetaminanvädning .

"Droganvändning och beroende är en global utmaning med betydande sociala och ekonomiska konsekvenser för samhället i stort, men särskilt för de med missbruksproblem och deras närstående. Det här är en unik möjlighet att skapa värde och ta fram stödjande prekliniska data för våra tillgångar i discovery fas", säger Claus Elsborg Olesen, VD på Initiator Pharma. "Inom ramen för samarbetet kommer NIDA att utföra studierna utan kostnad för företaget medan Initiator kommer att behålla alla rättigheter till tillgångarna och användning av data. Samarbetet är i linje med vår strategi att utveckla vår pipeline genom samarbeten med både innovativa akademiska grupper och statliga forskargrupper".

E-post:
ceo@initiatorpharma.com

Initiator Pharma A/S är ett danskt life science-företag i klinisk fas som utvecklar innovativa läkemedel för stora icke-tillgodosedda medicinska behov som rör de centrala och perifera nervsystemen. Initiator Pharmas pipeline består av tre kliniska program: läkemedelskandidaterna IP2018 och IPED2015 för behandling av erektil dysfunktion med psykogena respektive organiska orsaker och den läkemedelskandidaten IPTN2021 som utvecklats för den allvarliga neuropatiskt smärtsjukdomen trigeminusneuralgi. Initiator Pharma är noterat på Spotlight Stockmarket (ticker: INIT). Läs mer på www.initiatorpharma.com.