Bluffmakare – en miljardindustri

Report this content

Ett problem som funnits i många år och som inte minskar är kunder som beställer varor men inte betalar. En del har satt detta i system. Beloppen är allt från 100 kr till 100.000 kr. Små belopp blir till stora summor när beloppen summeras.

Ingen har undgått informationen kring bluffakturor som drar in en miljard kronor varje år. Men det skrivs lite om bluffmakare som lyckas beställa en massa varor som aldrig betalas. Vänder sig företaget till kronofogden finns ofta ett tjugotal andra företag före i kön. Med andra ord är det små chanser att få in pengar. Det hjälper inte alltid att göra en kreditupplysning. Gamla hederliga bolag kan över natten få nya ägare som inte är lika hederliga. Det som kreditupplysningen missar är alla beställningar som görs i en stor omfattning under en kort period. Inga varor betalas. Kraven hos kronofogden registreras många månader senare. När bolaget får betalningsanmärkningar köps nya bolag in. En del bedragare är också förslagna. De första beställningarna betalas punktligt. Sedan läggs en större order som inte betalas. I många andra fall görs många inköp för några hundralappar. Beställaren räknar kallt med att säljaren inte går till inkassobolag eftersom det kostar mer än vad kravet är på. Grovt uppskattat uppgår företagens förluster till flera miljarder kronor, på grund av personer som beställer men aldrig betalar. Vi vill därför hjälpa till med att göra inkasso lönsamt oavsett storleken på kraven.

Kostnadsfri inkasso

Normalt kan det kosta en hel del att anlita inkassoföretag. Ibland så mycket att det inte lönar sig att försöka driva in en skuld som förfallit. Men vi på Inkasso konsult har en annan filosofi.

Vi hjälper Er kostnadsfritt.

Vi har tre konkurrenskraftiga erbjudanden.

1. På vår hemsida finns formulär för att skriva ut påminnelse, inkassokrav och betalningsföreläggande. Tjänsten är helt gratis. Ni fyller i era uppgifter och skriver ut kravet.

2. Om ni vill att vi ska hantera kravet gör vi det till marknadens förmånligaste villkor. Vi tar endast ut lagstadgade inkassoavgifter. Vilket innebär att ett lyckat inkassoärende inte kostar Er något alls. Vi har inga dolda kostnader som abonnemangskostnader eller liknade.

3. Provisionsinkasso. Vi tar ut en procentsats på pengar som vi lyckas driva in.

Så här fungerar det.

Skicka in en kopia på fakturan och eventuellt betalningspåminnelsen. Du kan skicka in den per post, mejl, fax eller registrera den på vår hemsida. Samma dag som vi tar emot fakturan så granska vi den. Om den innehåller alla uppgifter som behövs så skriver vi ut inkassokrav och skickar den till kunden. På inkassokravet lägger vi till 160 kr. När kunden betalar kravet så drar vi av denna summa och skickar resterande till er. Ni får hela kapitalbeloppet inklusive dröjsmålsräntan. Om kunden inte betalar trots påstötningar rådfrågar vi er om ni vill att ärendet ska gå vidare till kronofogden/tingsrätten. Om ärendet överlämnas till kronofogden tillkommer ansökningskostnaden för betalningsföreläggande, 300 kr. Vi vill hjälpa småföretagare att få betalt utan att behöva riskera att förlora ännu mer pengar. Därför tar vi bara ut avgifter som kunden enligt lag är skyldig att betala.

Vi hjälper företag att få betalt för sina tjänster och produkter, till marknadens förmånligaste villkor.

Taggar: