- T-Mobil ställer ut GPRS plattform på CeBIT

Report this content

- T-Mobil ställer ut GPRS plattform på CeBIT Inktomi levererar nätverksstruktur för trådlösa tjänster, GPRS till T- Mobil Inktomi (NASDAQ:INKT), som utvecklar skalbar programvara för infrastruktur på Internet, meddelar att T-Mobil kommer att demonstrera Inktomis Traffic Server nätverks cache för trådlösa plattformar med sin GPRS tjänst under CeBIT 2001. För att förverkliga "always on" med GPRS kombinerad med en stark tillväxt av mobila användare, ställs det stora krav på T-Mobils nätverk. Beprövad i världens största nätverk, förväntas Inktomi Traffic Server att skapa betydande förbättringar för GPRS användarna med snabb och säker access till webb-baserad innehåll och applikationer. Alla anordningar som kopplas till GPRS tjänster kommer att ha stor nytta av en kvalitetsförbättring av tjänsten utan att ytterligare mjukvara behöver installeras på klientsidan. - Målet är att effektivisera vårt GPRS nät med en ökad dataöverföringshastighet - något som är kritiskt i dagens mobila Internet era, säger Rainer Bremer, Senior Consultant, IP Access Network på T-Mobil. - Användarna vill kunna nå innehållet snabbt genom sina mobila terminaler oavsett härkomst och detta utan att ytterligare mjukvara behövs hos klienten. Efter att ha utvärderat flera infrastrukturella lösningar blev vi imponerade av Inktomis prestanda, förklarar Rainer Bremer. Med introduktionen av GPRS kommer det att bli en större efterfrågan på applikationer för konnektivitet, meddelandehantering och e-post. Detta kommer att öka kraven på nätverken gällande kapacitet och bandbredd. Inktomi Traffic Servers mjukvara för mobila plattformar gör det möjligt för T-Mobil att effektivt förbättra bandbredden och optimera kvaliteten av tjänsten till slutanvändarna. Inktomis infrastruktur stödjer audio och strömmande media likaväl som statiskt webbinnehåll. - Det är med stor entusiasm som vi jobbar tillsammans med T-Mobil för att utveckla deras GPRS plattform och förevisningen av denna på CeBIT, säger Giovanni Bindoni, European managing director, Inktomi. - När mobil kommunikation konvergerar med Internet måste de mobila nätverken bli kraftigare och kapabla att intelligent kunna flytta data. Datakommunikation i hög hastighet och bandbredd "on-demand" är kritiska komponenter i nästa generations trådlösa nätverk och Inktomis teknik förser T-Mobil med nödvändig infrastruktur för att stödja dessa möjligheter, berättar Giovanni Bindoni. T-Mobil kommer att visa sin GPRS plattform på CeBIT 2001 i Hannover, hall 26. Om T-Mobil T-Mobil är en av de ledande operatörerna inom trådlös kommunikation i Europa med över 20 miljoner kunder och 9 000 anställda. Deutsche Telekoms dotterbolag var en av de första operatörerna i Europa med en komplett GPRS täckning i sitt nätverk. Om Inktomi Med huvudkontor i Foster City, Kalifornien utvecklar och marknadsför Inktomi skalbar programvara som är nödvändig för infrastrukturen på Internet. Inktomis affärsverksamhet är indelad i Networks Products, med branschledande lösningar för mellanlagring i nätverk, distribution av innehåll och media broadcasting; Search Solutions, med produkter för klassificering av sök och innehåll och tjänster till portaler, söktjänster och företag; och Wireless technologies. Inktomis kunder och strategiska partners inkluderar idag många av de globalt ledande aktörerna exempelvis American Online, AT&T, Excite@Home, HP, Intel, iWon, Merrill Lynch, Microsoft, Nokia, RealNetworks, Sun Microsystems och Yahoo! Inktomi har kontor i USA, Asien och Europa. Mer information finns på www.inktomi.com För ytterligare information: Johan Svensson Stephanie Forrest Florman PR, presskontakt Inktomi 08-545 89 684 +44 (0)20 7430 5700 johan.svensson@flormanpr.se sforrest@inktomi.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00660/bit0001.pdf