Inktomi gör Content Publishing lönsamt

Report this content

Inktomi gör Content Publishing lönsamt Med Index Connect erbjuder Inktomi nya möjligheter för innehållsleverantörer att kunna presentera och underhålla sitt material och få det inkluderat i sökmotorernas index. Den nya tjänsten gör det också möjligt för portalerna att öka sina intäkter genom en prestationsbaserad intäktsmodell. Inktomi (NASDAQ:INKT), som utvecklar skalbar programvara för infrastruktur på Internet, presenterar Index Connect. Det är en vidareutveckling av tjänsterna som syftar till att öka sökbarheten i mängden av information som finns tillgänglig för Internetanvändare. Inktomi Index Connect gör det möjligt för större Content Publishers att administrera sitt material och kontrollera hur ofta webbsiter får besök av sökspindlar och säkerställa bäst möjliga representation på webben. Dessutom erbjuds portaler nya intäktsmöjligheter genom att de kan förmedla sökresultat med högre relevans för användarna. Dagligen läggs miljoner av nya webbsidor upp på Internet. I detta brus är det svårt för Content Publishers att se till så att den senast utlagda informationen också blir snabbt blir tillgänglig. Sökmotorerna måste också hitta nya metoder för att samla in och indexera Internets växande virrvarr för att snabbt kunna förse användarna med riktiga sökresultat. Med Inktomis Index Connect, får de stora innehållsleverantörerna bättre kontroll över hur och när deras webbsidor blir indexerade. En nyhetstjänst som publicerar on-line kommer till exempel att kunna kontrollera hur ofta deras webbsidor genomsöks av sökspindlar och anpassa så att de senaste nyheterna blir tillgängliga i realtid. En e-handelssite kan, baserat på aktuell lagerstatus, också under en begränsad tid gå ut med specialerbjudanden och snabbt nå sökmotorernas publik. Bland dagens Index Connect-partners och deltagare finns bland andra eBay, Epinions Inc., IDG, KQED Public Broadcasting in San Francisco, LAUNCH Media Inc., LookSmart, eLuminator, RollingStone.com, The Hunger Project och Virage. - Vi är en av de ledande musiksajterna på Internet och vill kunna erbjuda alla musikälskare det bästa musikinnehållet, säger Dave Goldberg, CEO, LAUNCH Media. - Index Connect adderar vår senaste information i sökindexet snabbt och effektivt i Inktomis nätverk av ledande portaler. Därför når vi också de som söker efter on-line musik på Internet, förklarar Dave Goldberg. Inktomis Index Connect är basen för ett prestationsbaserat samarbete mellan portaler och innehållsleverantörer. Content Publishers faktureras en avgift varje gång en användare går in på deras webbsida från en portal som är knuten till Inktomis Index Connect nätverk. Medlemmarna i Index Connect tjänar på samarbetet genom de högre intäkter som pay-for- performance-modellen skapar. Samtidigt får deras slutanvändare tillgång till bättre och mer aktuella sökresultat. - Vi är glada över att kunna samarbeta med Inktomi i egenskap av medlem i Index Connect nätverket, säger Jonas Steinman, grundare och co-CEO i iWon. - Tjänsten gör det möjligt för oss att generera nya intäktsströmmar samtidigt som vi kan erbjuda sökmöjligheter som har tagits emot väldigt positivt, fortsätter Jonas Steinman. - Index Connect innebär ytterligare ett steg när det gäller att bygga en direkt relation med content publishers. Vi erbjuder möjlighet att höja kvaliteten i det innehåll som är tillgänglig för användarna, berättar Troy Toman, vice president och general manager, Inktomi Search Solutions Division. - Tjänsten ger content publishers bättre representation i sökindexet samtidigt som portalerna får ett bättre incitament att förse sina användare med rätt information, påpekar Troy Toman. Index Connect, som bygger vidare på Inktomis befintliga tjänsteutbud, är skräddarsytt för stora webbplatser med fler än 1.000 URL:er. Mindre Content Publishers kan abonnera på Inktomi Search/Submit. Det är en tjänst som erbjuds av partners i distributionsledet, till exempel VeriSign, Position Technologies och WebGravity. Tjänsten ger tillgång till Inktomis sökindex och en automatisk 48-timmars uppdatering av innehållet kopplat till en årsavgift. För att också ge välgörande organisationer, utbildningsinstitutioner och non-profitorganisationer en likvärdig möjlighet att placera innehåll i sökindexen så tillhandahåller Inktomi tjänsterna avgiftsfritt till kvalificerade organisationer. Både Index Connect och Inktomi Search/Submit kompletterar de nuvarande sök- och indexeringsmetoderna som genererar hela Inktomis sökindex. Om Inktomis sökteknik Inktomis sökteknik, som fått mycket beröm för exakta resultat, driver många av de stora portalerna världen över samt några av de största och mest krävande företagsnäten. Inktomi levererar sökteknik från nyckelfärdiga värdebaserade lösningar till licensierade program som möjliggör för kunden att förändra affärsmodellen för att leverera sökningar utan att byta sökmotor. Inktomi erbjuder också teknik för att bygga och underhålla topphierarkier som är sömlöst integrerade med sökfunktionalitet. På så sätt får portaler, webbsajter och företag samma möjligheter att förse sina besökare med effektiva verktyg för att hitta rätt information. Om Inktomi Med huvudkontor i Foster City, Kalifornien utvecklar och marknadsför Inktomi skalbar programvara som är nödvändig för infrastrukturen på Internet. Inktomis affärsverksamhet är indelad i Networks Products, med branschledande lösningar för mellanlagring i nätverk, distribution av innehåll och media broadcasting; Search Solutions, med produkter för klassificering av sök och innehåll och tjänster till portaler, söktjänster och företag; och Wireless technologies. Inktomis kunder och strategiska partners inkluderar idag många av de globalt ledande aktörerna exempelvis AOL Time Warner, AT&T, Excite@Home, Intel, iWon, Merrill Lynch, Microsoft, Nokia, RealNetworks, Sun Microsystems och Yahoo! Inktomi har kontor i USA, Asien och Europa. Mer information finns på www.inktomi.com För ytterligare information: Stephanie Forrest Johan Svensson Inktomi Florman PR, presskontakt +44 (0)20 7430 5700 08-545 89 684 sforrest@inktomi.com johan.svensson@flormanpr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00330/bit0001.pdf