100 år av WOLF-Garten - 100 år av innovationer för små trädgårdar med stora krav

Europas trädgårdar 2022: Mindre trädgårdar med stora krav

Mer än hälften av de europeiska hushållen har en trädgård, dvs. 108 miljoner trädgårdar i Europa. Detta innebär att minst vartannat privat hushåll tar hand om ett grönområde - oavsett dess faktiska storlek: nästan två tredjedelar av trädgårdarna är mindre än 300 m², och ungefär hälften av trädgårdarna är bara 50-100 m² stora.

Detta kan också vara anledningen till att mindre än 10 % av de europeiska trädgårdsägarna anlitar en trädgårdsmästare eller anlitar professionell hjälp för trädgårdsarbete - i Europa är trädgårdsarbete ett gör-det-själv-jobb*.

Det är föga förvånande att de flesta trädgårdsägare förvarar sina trädgårdsredskap hemma, i små skjul eller i garage, och det tillgängliga förvaringsutrymmet är vanligtvis mycket begränsat, särskilt när flera redskap behövs för olika trädgårdsarbeten. Men även för de minsta utrymmena finns det en mängd sysslor, och trädgårdsägarnas behov av användarvänliga, innovativa och starkt lösningsorienterade produkter är lika stort. För skötsel av små trädgårdsområden behövs vanligtvis inte tung utrustning, men å andra sidan vill man inte heller klippa, såga eller trimma allt för hand: Kompakta multiverktygssystem är det perfekta valet här.

Med tanke på att grannar i bostadsområden vanligtvis inte bor så långt bort - varför inte satsa direkt på batteriteknik? På så sätt kan vardagliga trädgårdsarbeten som att klippa gräskanter eller beskära häckar och buskar göras enkelt, tyst och på ett väldigt grannvänligt sätt. Det är då heller inte förvånande att viljan att köpa ett multiverktygssystem är ganska hög enligt en europeisk konsumentundersökning. Pris, miljövänligt, hållbarhet och ergonomi samt funktionalitet året runt är de viktigaste kriterierna.

De mest populära verktygen är häcksaxen med 70 %, följt av grässaxen (64 %), trimmer (60 %), teleskopsaxen (55 %) och stångsågen (51 %)*.  Men finns det ett system som gör det möjligt att kombinera manuella och batteridrivna apparater? Som kan anpassas individuellt till trädgården och dess respektive underhållsbehov? Och som kan stuvas undan enkelt och utrymmesbesparande?

Lösningen: det helt nya e-multi-star™-systemet

I WOLF-Gardens 100-åriga historia är multi-star®-klicksystemet förmodligen den mest kända produktgruppen som inspirerat otaliga generationer av trädgårdsägare: Med ett enkelt klick kan mer än 70 redskap för alla trädgårdsarbeten kopplas till ett av 14 handtag. Detta skapar ett stort antal kombinationer och möjliggör ett individuellt val av trädgårdsredskap som underlättar trädgårdsarbetet.

Lagom till 40-årsjubileet av multi-star® utökar WOLF-Garten nu denna klassiker med ett batteriskaft och fem batteridrivna redskap. Med detta utbud av redskap, som består av häcksax, grässax, trimmer, grensax och kedjesåg, tillgodoser e-multi-star™-systemet kundernas behov av en effektiv och mångsidig lösning för trädgårdsarbete. För att göra det hela ännu bättre är det nya batteriskaftet också kompatibel med alla manuella multi-star®-redskap.

Ytterligare ett plus: den kompakta och nya designen, som multi-star®-kunderna redan är bekanta med, gör det nu också möjligt att stuva undan de batteridrivna verktygen i små utrymmen och förvara dem på ett platsbesparande sätt tills de används nästa gång. Till råga på allt är väggladdaren e-multi-star™ mer än bara praktisk och fungerar som både förvaring och laddare i ett.

2022 års jubileum: 100 år av WOLF-Garten - 100 år av innovationer

Det karakteristiska vargansiktet på en röd bakgrund. I generationer har det stått för tyskt hantverk och kvalitet. Att göra trädgårdsarbetet enklare för kunderna med innovationer och öka deras glädje över det har alltid varit WOLF-Gardens måtto. En stor del av befolkningen, särskilt i Frankrike, Tyskland och Nederländerna, känner till varumärket WOLF-Garten. Här och i många andra europeiska länder är WOLF-Garten synonymt med fascinationen och glädjen för trädgårdsarbete.

Gregor Wolf utvecklar den 1927 i den järnvarufabrik som grundades 1922 av pappa August Wolf tillsammans med sönerna Gregor och Otto i Betzdorf an der Sieg. Idén kom till honom efter att ha sett en bonde arbeta på fälten på väg hem.

Den första innovationen följdes av många andra, och än i dag kännetecknar den ständiga strävan efter innovation, historien för det företag som grundades 1922 av August Wolf som en järnhandelsfabrik.

*Källa: USP Marketing Consultancy B.V. (2020): The garden trends and brands monitor. European quantitative consumer study. Rotterdam, NL.

Om WOLF-Garten®

WOLF-Garten®, ett varumärke från Stanley Black & Decker, grundades som en järnhandelsfabrik av August Wolf 1922, och även idag kännetecknas företagets historia av en ständig strävan efter innovation. Det djärva vargansiktet på en röd bakgrund har i generationer stått för tysk hantverksskicklighet och kvalitet. Som helhetsleverantör av trädgårdsutrustning betraktas WOLF-Garten® som en av de största tillverkarna inom denna sektorn. Det omfattande produktsortimentet sträcker sig från handredskap för trädgården, gräsklippare, kompostkvarnar och beskärningssaxar till frön och gödningsmedel.

Mer information om alla WOLF-Garten®-produkter finns på www.wolf-garten.se.

Mediakontakt:

Phone +46 8 96 05 95 / Mobile: +46 736 60 81 75