Cegeka förvärvar majoritetsposten i Solver Sweden AB

Den Belgiska IT-koncernen Cegeka har förvärvat majoritetsposten i BI-företaget Solver Sweden AB. Förvärvet omfattar ej Solvers globala verksamhet inom CPM. Tillsammans har de två företagen nu en möjlighet att erbjuda sina kunder en bredare portfölj och fler konsulter.

Solver Sweden har 25 anställda och har varit en etablerad aktör på den svenska marknaden för business intelligence och datateknik i över 15 år. Data är en värdefull tillgång för en organisation som vill uppnå tillväxt i dagens affärsmiljö. Cegeka verkar inom 3 centrala område, Applikation, Infrastruktur och Data. Cegeka etablerade sig i Sverige i mitten av 2021 och tillsammans med Solver etablerar man nu även Data-divisionen i Sverige.

- Det här känns som ett naturligt steg för oss på Solver, säger Johan Magnusson, vd för Solver Sweden AB. Vi delar många värderingar med Cegeka i och med att båda företagen präglas av en familjär kultur. Vi delar också målbilden att vilja hjälpa våra kunder i sin digitaliseringsprocess. Tillsammans med Cegeka får vi nu fler konsulter som vi kan erbjuda våra befintliga kunder samtidigt som vi kan följa våra internationella kunder ut i Europa.

Förvärvet av Solver är en del i Cegekas fortsatta tillväxt. I höstas förvärvade Cegeka den svenska ERP-konsulten Levilo och förvärven får ses som bevis på Cegekas ambition att etablera sig som en spelare på den nordiska marknaden.

- Det här är bra för både våra medarbetare och våra kunder på Solver och Cegeka, säger Denis van Nunen, nordenchef på Cegeka. Med tillgång till Solvers BI-kompetens kan vi på Cegeka fullfölja den strategi vi har som innebär att vi ska kunna svara på den ständigt växande efterfrågan på data- och AI-partners.

För mer information v v kontakta:

Denis van Nunen, Managing Director
Cegeka Nordics