Det finns ett vandrarhem för alla – från slottsmiljö till ekologiskt

Sverige kryllar av smultronställen och det är långt ifrån för sent att boka sommarens semesterboende. SVIF, Sveriges Vandrarhem i Förening, består av 160 vandrarhem som erbjuder allt från slott- och herrgårdsmiljö till familjeanpassade anläggningar med bad. Bland årets förfrågningar märks ett växande intresse för miljövänliga alternativ och många gäster undersöker även möjligheten att ta med hunden på resan.

SVIF, Sveriges Vandrarhem i Förening, består av 160 vandrarhem som erbjuder prisvärda boenden över hela landet. Anläggningarna varierar i pris och standard – och riktar sig även till skilda målgrupper med särskilda intressen och önskemål. Därför rekommenderar SVIF att nattgästerna alltid gör research innan bokningen och utgår ifrån sina individuella krav.

– Många sätter likhetstecken mellan vandrarhem och sovsalar men faktum är att våra bokningar främst omfattar enskilda rum med två till fyra bäddar, berättar Sara Grytting, informatör på SVIF. En hel del blir även förvånade över vårt stora utbud och vilka möjligheter som finns – bara man vet vad man söker. En del vill enbart ha ett ställe ett sova på, medan andra vill att boendet ska vara en upplevelse i sig.

Hittills i år har SVIF fått många frågor som rör husdjur, men föreningen ser också ett ökat intresse för ekologiska boenden. Bland medlemmarna finns KRAV-certifierade restauranger, och flertalet verksamheter drivs med en grön ideologi som bygger på gemensamt ansvar och ett ekologiskt tänk. Precis som tidigare år är storstadsturism, med fokus på Stockholm, populärt och i samband med idrotts- och musikevenemang är åtgången på rum extra stor.

– Bland utländska gäster ökar intresset för norra Sverige och då är det främst midnattssolen och naturen som lockar. Våra svenska semestergäster har blivit mer spontana och bokar numera sällan långt i förväg, säger Sara Grytting, informatör på SVIF. Det kan dock vara bra att slå en signal för att försäkra sig om att vandrarhemmet inte är fullt. Många receptioner stänger ofta runt tidig kväll, men i överensstämmelse med personalen brukar det inte vara något problem att komma senare. Det finns oftast en träsko att gömma nyckeln i.

Sommarens lista med några utvalda boenden:

Längt norrut: DavviDallu SVIF Vandrarhem i Björkliden

Miljövänligt: Strandnära SVIF ECO Hostel, Öland (miljömärkta lakan och ekologisk mat) + Grimsnäs Herrgård, SVIF Vandrarhem i Skruv (KRAV-certifierad restaurang och använder vindkraft)

Hundar tillåtna: 59 av våra vandrarhem t.ex. A6 SVIF Vandrarhem & Hotell, Jönköping

Slottslikt: Öster Malma Slott, SVIF Vandrarhem & Hotell Nyköping

För citypuls: City Backpackers SVIF Hostel, Stockholm

Mest fängslande: Falu fängelse SVIF Vandrarhem, Falun + Varbergs Fästning SVIF Vandrarhem, Varberg

Långt från storstadens buller: Strandflickornas Vandrarhem, SVIF Lysekil

Känt från TV: Tyllsnäs Udde, SVIF Vandrarhem Borlänge (Drömmen om landet, SVT spelas in här)

Havsnära: Klittergården Strandkanten, SVIF Vandrarhem i Falkenberg

Restaurangtätt: Slottsskogens SVIF Vandrarhem, Linnéstaden i Göteborg

Bland tinnar & torn: Söderåsens SVIF Vandrarhem, Röstånga

Ö-hopping: Ulvöns SVIF Vandrarhem, Ljungskile + Hamburgö Gamla Skola, Hamburgsund + Hasselö SVIF Vandrarhem, Västervik

På spåret: Tågstallarna SVIF Hostel, Rättvik (”På spåret”-inspirerat)

Längst söderut: Tygegården SVIF Vandrarhem, Löderup

För ytterligare information och högupplösta bilder vänligen kontakta:
Sara Grytting

Sveriges Vandrarhem i Förening
E-post: info@svif.se
Tfn: 031-828800

Om SVIF
SVIF, Sveriges Vandrarhem i Förening, bildades 1991 och är Sveriges enda förening för fristående, självständiga vandrarhem i Sverige. Varje vandrarhem drivs enligt egna principer och samarbetet sker endast kring marknadsföring, nätverkande och bevakning av gemensamma angelägenheter. Antalet vandrarhem, som är medlemmar i SVIF, har under årens lopp ökat avsevärt. Under de första åren på 1990-talet var antalet vandrarhem c:a 60, medan det idag är runt 160 medlemmar från Ystad i söder till Kiruna i norr.

Mer info på: www.svif.se eller på www.facebook.com/svenskavandrarhem

Taggar: