ENDORFY - ett nytt europeiskt varumärke på den internationella teknikmarknaden

Cooling, som äger SPC Gear och SilentiumPC, lanserar idag ett nytt globalt varumärke, ENDORFY, som är en sammanslagning av SPC Gear och SilentiumPC. Detta sker som en del av företagets internationella expansionsstrategi och vilja att nå en bredare målgrupp. ENDORFY vänder sig i första hand men inte enbart till spelvärlden, eftersom företaget har produkter som är relevanta för alla konsumenter av modern teknik.

Skapandet av varumärket ENDORFY är ett svar på den föränderliga naturen hos teknikmarknaden. Det är också en långsiktig investering för att säkra företagets väg mot ytterligare tillväxt på den globala marknaden. Cooling har skapat ett enda och kraftfullt varumärke som följer moderna kommunikationstrender och som möter krav från globala konsumenter, samt etablerar sig på hela teknikmarknaden.

- Efter framgångarna på den lokala marknaden är ytterligare expansion nästa naturliga steg, säger Łukasz Zdziech, VD för Cooling. Vårt företag strävar ständigt efter att utveckla både kvaliteten på våra produkter och verksamhetsutbudet. Vi har redan noterat lovande resultat på flera utländska marknader, till exempel i Tjeckien och Tyskland. Men det är dags att avsevärt öka omfattningen på vår verksamhet. Vi kommer att finnas i nästan hela Europa och i framtiden över hela världen. Vi vill konkurrera med de största företagen i branschen.

Skapandet av varumärket är också resultatet av en utökad målgrupp. ENDORFY tillhandahåller sina produkter till alla typer av teknikanvändare. Deras kommunikation vänder sig till många fler än de i spelbranschen.

- Vi kommer från spelvärlden och det är något vi inte kommer att glömma. Ändå, vår publik har för länge sedan gått vidare från att vara enbart spelare. De är numera också skapare av innehåll såsom streamingtjänster och podcasts, de är skribenter eller tillfälliga användare, som inte behöver spela spel överhuvudtaget för att njuta av teknik, förklarar Łukasz Zdziech. Som svar på dessa dynamiska förändringar beslutade vi att anpassa varumärket för att vara relevant för båda vår spelpublik och de som inte kommer från spelvärlden. Vi vill vara ett varumärke förknippat med positiva känslor levererade av teknik.

ENDORFY är ett varumärke för alla som vill ha kul med teknik. Den här nära, nästan kollegiala relationen mellan företaget och dess publik är hjärtat av ENDORFY:s skapelse, och hela visionen bakom det nya Cooling-varumärket.

- Under utvecklingen av ENDORFY undrade vi vad alla våra kundgrupper hade gemensamt. Efter mycket arbete hittade vi svaret. Det är känslorna de upplever tack vare tekniken, tillägger Jacek Serwański, Coolings marknadsdirektör. Det är glädjen över att vinna en match i ett spel, eller stoltheten när du visar dina vänner din egenbyggda PC. Det är också en stund för avkoppling efter en lång dag med din favoritmusik som spelas i dina hörlurar. Dessa små ögonblick är mycket värdefulla för oss, för även om de kännetecknas av stor individualitet, skapar de en gemensam känsla för alla teknikanvändare.

De har även sett till att ENDORFY:s visuella profil sticker ut från mängden. De använder en unik färgpalett som inte används av någon som är känd i branschen. De två huvudfärgerna är gult och blått, med stöd av svart, vitt och olika nyanser av grått.

- Vi lägger stor vikt vid detaljerna, det kan exempelvis ses i förpackningskartongerna vi designat för ENDORFY, förklarar Jacek Serwański. Den vita lådan sticker genast ut i butikshyllan, där svart vanligtvis dominerar på teknikavdelningen. På kartongen visar vi produkten från nästan alla vinklar. Detta tillåter kunden att se vad de köper även utan att öppna förpackningen.

Några produkter som kommer att finnas tillgängliga redan den 5 oktober 2022:

• Navis F280 kylsystem – säkerställer tyst drift utan fläktljud.
  • Solum Studio & Solum Broadcast Microphones – en lösning som ger klart ljud och ultimat komfort under många timmars inspelning.
  • Trådlöst Thock Compact tangentbord – så att du kan glömma trassliga kablar och fokusera på dina uppgifter.
  • GEM och GEM Plus-datormöss i färgen "Onyx vit" - kombinerar otrolig noggrannhet och originaldesign med ett unikt färgschema.

Coolings historia började 1993, när Zbigniew Zdziech grundade ett företag som sålde datortillbehör. Tio år senare började företaget erbjuda sina produkter online, och 2007 skapade tillverkaren sitt första varumärke, SilentiumPC, som producerade fläktar. Det varumärket expanderade snabbt och de fortsatte med att erbjuda PC-fodral, luftkylare och nätaggregat så tidigt som 2012. Ännu ett genombrott kom 2016, då bolaget bestämde sig för att också inrikta sig på marknaden för datortillbehör och kringutrustning och lanserade sitt andra varumärke, SPC Gear. Det nya varumärkets första produkt var en högkvalitativ gamingstol, följt av två serier av speltangentbord, en streaming-mikrofon, en ultralätt mus och "VIRO-hörlurar”, vilket blev en stor försäljningssuccé. Företaget har för närvarande en ledande position på den polska marknaden inom försäljningssegmenten PC-fodral, strömförsörjning och luftkylning, och SPC Gear VIRO-hörlurarna håller kontinuerligt förstaplatsen på försäljnings-listorna.

För bilder, mer information eller intervjuer v v kontakta
+46 73 660 81 75