Få lånar ut betalkortet till barnen

- Norrlänningar lånar ut kortet till barnen, skåningar gör det inte

Vanan att låta de egna barnen få låna ens betalkort och kod för att betala i kassan är inte särskilt spridd. Endast en av tio säger sig göra detta. Vanan varierar dock beroende på var i landet du bor. Bland norrlänningarna säger 15,2 procent att de brukar låna ut betalkortet till barnen för att betala. Det går att jämföra med skåningarna där endast 2,1 procent lånar ut kortet till sina barn. I en undersökning Verifone genomförde 2014 berättade en tredjedel av svenskarna att de försett sina barn med egna betalkort.  Kanske kan det vara en anledning till att så få lånar ut sitt kort.

Att ge sitt barn en slant för att springa iväg och handla en glass blir svårare när kontanthanteringen minskar och vi använder kortet i allt större utsträckning. Svensken verkar dock dra sig för att låna ut sitt eget kort till barnen. Betallösningsföretaget Verifone har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och kan konstatera att knappt en av tio (8,2 %) lånar ut kort och kod till barnet för att kunna betala.

Det hela varierar dock något beroende på var i landet du bor och hur stor inkomst hushållet har. Att låta sina barn använda det egna betalkortet är vanligare i Norrland och Stockholm i jämförelse med Västsverige och Skåne. I Norrland säger 15,2 procent att de lånar ut betalkortet till barnen för att låta dem betala. 12,9 procent av stockholmarna säger samma sak. I Västsverige säger bara 9,6 procent samma sak och i Skåne endast 2,1 procent.

Som oftast när det rör betalningar finns det förstås även en koppling till hushållsinkomst. Ju mer du tjänar ju vanligare är det att barnen får låna betalkortet för att sköta betalningen.
Bland människor med en hushållsinkomst på över 750 000 kronor säger 15,2 procent att de lånar ut sitt kort till barnen. Detta kan jämföras med gruppen som har en hushållsinkomst på mellan 500 000 och 750 000 kronor. Här säger 9,4 procent att de lånar ut sitt kort. I gruppen med en hushållsinkomst mellan 250 000 och 500 000 kronor säger endast 5,6 procent att de lånar ut sitt kort till barnen medan ingen i gruppen med en hushållsinkomst under 250 000, säger sig göra detta.

I en undersökning genomförd i oktober 2014 kunde Verifone konstatera att 27, 9 procent av svenskarna hade försett sina barn med ett eget betalkort.

– Jag tror det blir vanligare och vanligare att barnen får låna betalkortet och PIN-koden för att kunna köpa och betala för en mindre sak. Det är ofrånkomligt när kontanterna försvinner, säger Jonas Rörsgård, vd för Verifone Sverige. Men som vi sett i tidigare undersökningar blir det även vanligare att barnen har egna kort. Kanske är det därför så få behöver låna ut sitt eget betalkort.

Undersökningen är genomförd på uppdrag av Verifone Sverige. 1004 personer har intervjuats i automatiska telefonintervjuer den 1 – 2 september 2015. Vill ni ta del av hela siffermaterialet så kontakta johan.nybom@inmema.com

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Jonas Rörsgård, vd, Verifone Sweden AB
Tfn: +46 725 612122
E-post:
jonas.rorsgard@verifone.com

Johan Nybom, Inmema PR
Tfn: +46 73 660 81 75
E-post:

Om Verifone
Verifone Sweden AB är en del av Verifonekoncernen som är en världsledande leverantör av betallösningar. Allt från kortterminaler i butiksmiljö till obemannade terminaler och betallösningar för e-handel. Vi erbjuder våra tjänster och produkter till alla sorters verksamheter – allt ifrån den lilla kvartersbutiken till större butiker och affärskedjor.

Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kunskap och kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är pålitliga experter som dagligen arbetar med våra kunder och partners för att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar. Verifone har mer än 20 miljoner betalterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone finns i 150 länder och har 5600 anställda.

Verifone är noterat på New York Stock Exchange. För mer information, besök gärna www.verifone.se eller www.verifone.com.

Taggar:

Citat

Jag tror det blir vanligare och vanligare att barnen får låna betalkortet och PIN-koden för att kunna köpa och betala för en mindre sak. Det är ofrånkomligt när kontanterna försvinner.
Jonas Rörsgård, vd Verifone Sverige