Frontgräsklippare eller Zero turn-gräsklippare? - Cub Cadet Zero turn dominerar klart!

Under en lång tid ansågs frontgräsklippare, d v s åkgräsklipparer med klippdäcket monterat framför chassit, som de mest effektiva gräsklipparna på marknaden. Cub Cadet tar nu ett nytt grepp på frågan och fokuserar på zero turn gräsklippare, åkgräsklippare med klippdäcket monterat mitt under chassit. Jämfört med front-gräsklippare är Cub Cadets zero turn-gräsklippare mest effektiva när det gäller klippbredd, kantskärning, manövrering, komfort, användarvänlighet och underhållskrav.

Enkel att manövrera

Zero turn-gräsklipparnas smidighet blir extra tydlig på ytor med branta sluttningar. De klarar av sluttningar med en lutning på upp till 20 grader med lätthet, vilket innebär att de klarar av områden som är dubbelt så branta som de front-gräsklipparna klarar av. Dessutom klarar de av att köras i en vinkel på sluttningar utan att glida ur position. När det gäller smidighet, ligger dessutom Cub Cadets åkgräsklippare före frontgräsklipparna. I stället för en vändradie på upp till 70 cm kan de roterande gräsklipparna snurra runt på platsen. Det innebär att navigeringen på gräsmattor runt träd, till exempel, inte är något problem och att alla områden kan klippas effektivt och rent. Zero turn-tekniken gör detta möjligt.

Större ytor kan klippas tack vare högre körhastighet

Även Cub Cadet-modellerna i de lägre prisklasserna är betydligt bättre än frontgräsklipparna. Cub Cadets zero turn-modeller uppnår en hastighet på upp till 11,2 km/h. I jämförelse innebär detta en hastighet som är upp till 60 procent snabbare än de frontgräsklipparna. De kan sålunda klippa fler kvadratmeter per timme. proffs-modellerna är till och med upp till 77 % snabbare än jämförbara frontgräsklippare och möjliggör därmed en ännu större täckning.

Hastighet är inte heller allt de erbjuder. För en effektiv klippning krävs en optimal kantskärningsförmåga. På grund av sin konstruktion lämnar frontgräsklippare en liten remsa oklippt gräs efter sig. Det här innebär att det behövs en andra omgång med en gräsklippare. Cub Cadets zero turn-gräsklippare klipper hela området noggrant och utan att lämna mindre oklippta områden efter sig.

Näst intill underhållsfri, god komfort och lätthanterlig

Majoriteten av frontgräsklipparna använder ett styrsystem som använder Bowden-kablar, som måste anpassas ofta. I Cub Cadets zero turn-gräsklippare finns ett robust styrsystem av metall inbyggt, och allt som behövs är lite smörjmedel efter 25 timmars arbete. Klippaggregatet i Cub Cadets zero turn-gräsklippare kan enkelt justeras sittande på sätet, detta till skillnad från frontgräsklippare där föraren oftast måste gå av för att göra detta.

Dessutom erbjuder Cub Cadets zero turn-gräsklippare också överlägsen sittkomfort. Även modellerna i de lägre prissegmentet har armstöd, medan front-gräsklippare antingen saknar dessa eller så erbjuds armstöd endast hos modellerna i det högre prissegmentet.

Om Cub Cadet

Cub Cadet grundades 1961. De erbjuder, konstruerar och bygger trädgårdsmaskiner med hjälp av komponenter av högsta kvalitet som erhålls lokalt och globalt. Genom ett engagerat och omfattande nätverk av återförsäljare levererar Cub Cadet en komplett serie av högpresterande trädgårdsmaskiner och redskap som täcker alla behov av trädgårdsarbete för yrkesverksamma och husägare - inklusive Zero-Turn-klippare, Zero-Turn-klippare med styrspakar, minilastbilar, trädgårdstraktorer, batteri- och bensindrivna redskap och snöslungor med mera. Baserat i Valley City, Ohio, är Cub Cadet ett företag som är erkänt världen över för sin mångåriga tekniska kompetens samt sin progressiva design. Sedan 1981 har Cub Cadet varit en del av MTD Products Inc. Med 10 000 anställda i 183 länder är MTD en av de största leverantörerna av trädgårdsredskap. Inom Europa distribuerar MTD Products AG varumärkena Cub Cadet, WOLF-

Garten, Arnold och MTD. För ytterligare information, vänligen se: https://eu.cubcadet.com/se/

För mer info v v kontakta:

Christopher Dunström
Sales Manager Sweden – Norway