• Inmema Kommunikation/

Hög prestanda - mer effektivitet och mindre utsläpp: WOLF-Gartens serie med elverktyg LYCOS 40V är redo att ta sig an alla utmaningar

Med trädgårdar och trädgårdsmästare i åtanke är WOLF-Garten stolt över att presentera ett universalverktygssystem med två batterier och nio toppmoderna trädgårdsredskap. LYCOS 40V erbjuder allt som den moderna trädgårdsägaren behöver: hög prestanda, perfekt ergonomi, lång hållbarhet och noll utsläpp.

Häckklippning, lövrensning, gräsklippning, trimning - det finns alltid något som man måste ta hand om i trädgården. De många olika uppgifterna kräver rätt verktyg och rätt kraftkälla. Att hitta den perfekta uppsättningen batteridrivna trädgårdsredskap kan vara mycket utmanande. Batteridrivna verktyg har traditionellt saknat prestanda och livslängd, men WOLF-Garten är här för att ändra allt detta med sitt nya system LYCOS 40V.

Två kraftfulla batterier på 2,5 Ah respektive 5,0 Ah är hjärtat i detta toppmoderna 40V system med batteridrivna trädgårdsredskap. Systemet innehåller sex olika verktyg: två häcksaxar, en grästrimmer, en röjsåg, en lövblåsare och en löv-dammsugare. Efter att ha kompletterat LYCOS-serien finns det tre lätta gräsklippare med mycket slitstarka klippdäck, det perfekta valet för små till medelstora gräsmattor. Dessa imponerande nya trådlösa gräsklippare är tystare och absolut utsläppsfria. Ändå lyckas de fortfarande ge samma kraft som många bensinmotorer. Tack vare den optimerade ergonomin och den ultimata användarvänligheten kommer trädgårdsarbetet att bli enklare för både unga och gamla tack vare dessa eldrivna trädgårdsredskap.

LYCOS 40V LI-ION POWER 500 H / 600 H häcksax: ger dina häckar fin form
De nya 40V 500 H och 600 H-häcksaxen gör det enkelt att klippa från båda sidor om häcken. Med ett svängbart handtag som kan ställas in på fem olika arbetsvinklar (90 ° / 45 ° / 0 ° / –45 ° / –90 °) känns dessa verktyg alltid bra att arbeta med. Häcksaxen – men även grästrimmern och röjsågen - kan växlas till ECO-läge när de används för att klippa små grenar eller buskar. I ECO-läge fungerar de lätta och ergonomiskt utformade verktygen med en reducerad hastighet, vilket ökar batteriets drifttid och minskar ljudnivån ytterligare.

LYCOS 40V LI-ION POWER lövblåsare och LYCOS 40V kombinerade lövblåsare / lövsug: rensar upp bland de torra höstlöven som ett proffs
Även om de färgglada träden kan vara vackra att titta på under hösten, kan den stora mängden löv skapa en riktig kamp när du försöker hålla dina vägar och gångar i rena. Den nya kraftfulla 40V lövblåsaren hjälper dig att göra just det på nolltid. Lufthastigheten kan justeras kontinuerligt och ger dig exakt den effekt du vill ha. Detta hjälper dig att bevara energi under mildare förhållanden och ger dig mer total driftstid. Men det blir ännu bättre: kombinationen av höga lufthastigheter på upp till 240 km / h och massiv luftgenomströmning på så mycket som 740 m3 / h utmanar konkurrenterna. Den stoltserar med det kraftigaste lufttrycket i sin klass och ställer konkurrenterna helt och hållet. LYCOS 40V-lövblås kommer med utbytbara munstycken och en lövskrapa som hjälper dig att ta itu med de riktigt tuffa högarna.

Den kombinerade lövblåsare / lövsugen med sina två integrerade rör gör det möjligt att växla fram och tillbaka mellan de två lägena genom att helt enkelt vrida på ett vred. När du använder sugläget strimlar mulchningsfunktionen bladen. Dessutom gör de två framhjulen det möjligt att sköta lövblåsaren med en hand och ger lövblåsaren mer stabilitet i ojämn terräng vilket gör att manövrering av enheten blir ännu enklare. Det justerbara främre handtaget bidrar ytterligare till användarvänligheten. Som är fallet med alla produkterna i 40V-serien med batteridrivna trädgårdsredskap, misslyckas 740 B och 480 BV inte med sin förbättrade effektivitet. Den borstlösa motorn säkerställer konstant strömförsörjning och kräver inte mycket underhåll. Prestandanivåerna upprätthålls under hela användningsperioden, även om batteriet minskar till ett minimum. Sist men inte minst, båda verktygen levereras med turbo boost-knappen som ger dig extra kraft när det behövs lite tuffare tag.

LYCOS 40V LI-ION POWER gräsklippare: får saker gjorda snabbt

Verktygssystemet LYCOS 40V LI-ION POWER har också en lösning för det vanligaste trädgårds-arbetet, gräsklippningen. Välj mellan tre kraftfulla modeller med skärbredd från 34 till 40 cm. Alla modeller är designade kring superlätta klippdäck, vilket gör hanteringen exceptionellt enkel och gör det möjligt att få en utmärkt klippning och samlad prestanda. När du kräver mulchning, vrid helt enkelt CCM (Cut, Collect and Mulch) -vredet. Inga extra tillbehör eller verktyg behövs.

LYCOS 40V LI-ION POWER grästrimmer är idealisk för kanter och hörn, när allt kommer omkring, vill ju även hörn och kanter snyggas till. LYCOS 40V 300 T trimmer låter dig skapa en jämn kant och rensa upp det du inte kunde nå med din gräsklippare. Dessutom kan du använda den för att klippa högt gräs i trånga hörn av trädgården.

LYCOS 40V LI-ION POWER Slyröjare 230BC tar hand om tjockare snår och vissnade växter. Som den första batteridrivna slyröjaren för hemmabruk är den en verklig lätt och enklare att hantera än konventionella modeller och allt detta med mindre motorbrus och nollutsläpp. Dessutom är den batteridrivna slyröjaren ett verkligt multiverktyg: med den medföljande 3-kantsklingan monterad kan användaren arbeta i mer än 2 timmar utan att behöva ladda den på nytt.

Bekvämlighet och underhåll
Alla trädgårdsredskap i LYCOS 40V-serien är utrustade med borstfria motorer. Jämfört med konventionella motorer gör detta att redskapen har ett antal användbara fördelar som maximal verkningsgrad, konstant effekt, lång livslängd, lite slitage, mindre underhåll och noll bränslekostnader.

Priser och tillgänglighet
LYCOS 40V elverktygssortiment kommer att finnas tillgängligt från våren 2020. Handverktygen kan köpas med eller utan batteri och snabbladdningsstation. LYCOS 40V gräsklippare har alla ett batteri med 5,0 Ah och laddningsstation.

Prissättning för verktygen börjar vid följande RRP.

LYCOS 40V Häcksax 500 H : 1 595:- SEK (Exkl. batt.)

LYCOS 40V Lövblåsare740 B: 1 695:- SEK (Exkl. batt.)

LYCOS 40V 40 / 300T 1 695:- SEK (Exkl. batt.)

LYCOS 40V 40 / 230T 1 995:- SEK (Exkl. batt.)

LYCOS batteri 2,4Ah                1 295:- SEK

LYCOS laddare 895:-

Om WOLF-Garten
Ett gult varghuvud på en röd bakgrund. I generationer har detta emblem stått för tyskt hantverk av högsta kvalitet. Företaget grundades 1922 av August Wolf som en hårdvarufabrik, drivkraften att skapa innovationer definierar än idag företagets tradition. Som en helhetsleverantör av trädgårdsutrustning är WOLF-Garten en av världens största producenter. Den omfattande produktportföljen inkluderar trädgårdsmaskiner, trädgårdsredskap, frön och gödsel samt snöslungor, gräsklippare och åkgräsklipparer. Sedan 2009 har WOLF-Garten ingått i MTD Products AG, som kombinerar distribution av varumärkena Cub Cadet, Robomow och MTD. MTD Inc. har sitt huvudkontor i Cleveland, Ohio, USA och har cirka 10 000 anställda över hela världen i 183 länder. Ett familjeföretag med en lång tradition, som nu förvaltas av familjens tredje generation och som ursprungligen grundades 1932 av tre invandraringenjörer från Tyskland.

För mer information se: https://www.wolf-garten.com/se/

Presskontakt:

Christopher Dunström