Resan upp i molnet gynnar Commaxx och Citrix´s kunder

Det ökade intresset för molntjänster har givit Commaxx och dess partner Citrix en bra skjuts framåt. Under föregående år ökade Commaxx sin omsättning med ca 30 procent. Även Citrix ökade sin omsättning och aktiekursen har gynnats av distansarbetet. Första halvåret 2020, var enligt den nytillträdda sverigechefen Suzana Drakulic en period som kommer gå till historiaböckerna.

Commaxx, den ledande värdeadderande distributören i Norden inom kundlösningar för virtualisering, moln- och säkerhetslösningar, upplever en fortsatt stark tillväxt på den nordiska marknaden. 2019 ökade företagets omsättningar med cirka 30 procent. En anledning till ökningen är att det gått bra för de säkerhetsföretag som finns i Commaxx portfölj. En annan att det lossnat för de molnbaserade tjänsterna.

Vi har tillsammans med våra partners och leverantörer lyckats med omställningen till molnet, inte minst Citrix, säger Wille Sjöberg, försäljningsdirektör på Commaxx Sverige. Commaxx har upprätthållt sin fokusering på Citrix och på säkerhetslösningarna som båda är tillväxtområden. Vi har som del av detta attraherat fler återförsäljare vilket också bidragit till det fina resultatet.

Citrix har först och främst stora och medelstora företag och organisationer som kunder som påbörjat moderniseringsresan för sin IT. Bland behoven som står högst i kurs, är de anställdas krav på flexibilitet och användarvänlighet och där har Citrix individfokuserade och säkra molnbaserade arbetsplats och nättjänster blivit en bra matchning. Förutom att möta de anställdas förväntan på sin it-arbetsplats, så bidrar det även till ökad produktivitet och ett mycket mer miljövänligt alternativ!

– Mjukvarubranschen ställer om till en abonnemangsbaserad lösning och i vårt fall handlar det bland annat om att kunderna vill ha arbetsplats som tjänst och det i en hyresmodell, berättar Suzana Drakulic, nytillträdd Sverigechef på Citrix. Det här året har fortsatt med ett mycket stort intresse för Citrix. Våren har ju varit mycket speciell med ett ökat intresse för att komma åt sin information på ett säkert sätt var man än är och från vilken enhet som. Något som vi är mycket stolta över att kunnat hjälpa alla kunder med.

För mer information var vänlig kontakta:

Wille Sjöberg, försäljningsdirektör
Commaxx AB
E-post: wille.sjoberg@commaxx.se

Suzana Drakulic
Sverigechef
Citrix
E-post: suzana.drakulic@citrix.com

Inmema kommunikation
E-post: johan.nybom@inmema.com

Om Commaxx Nordic
Commaxx erbjuder tekniska lösningar som möjliggör en ökad konkurrensförmåga och lönsamhet. Lösningarna levereras av ett starkt nätverk av auktoriserade återförsäljare med hög kompetens. Företaget har en unik expertis rörande lösningar för virtualisering, säkerhet samt administration av infrastruktur, och är distributör för starka varumärken som Citrix, Microsoft, Veem, Dell, Igel, Kaspersky, Clavister, Barracuda och Control-up. Commax-koncernen etablerades 1992, och har varit distributör för Citrix sedan 1996 och har vunnit en mängd prestigefyllda utmärkelser för sitt arbete som distributör. Företaget drog igång sin verksamhet i Sverige och Danmark 2010. För mer information se www.commaxx.se.

Om Citrix
Citrix (NASDAQ:CTXS) har som mål att driva en värld där människor, organisationer och saker är säkert anslutna och tillgängliga för att göra det extraordinära möjligt. Vi hjälper kunder att tänka sig framtidens arbete på nytt genom att erbjuda den mest omfattande säkra digitala arbetsplatsen, som enar de appar, de data och de tjänster människor behöver för att vara produktiva, och förenklar IT:s möjlighet att anta och hantera komplexa molnmiljöer. Med en årlig intäkt år 2019 på 3,01 miljarder USD, används Citrix-lösningar av mer än 400 000 organisationer, däribland 99 procent av Fortune 100 och 98 procent av Fortune 500. För mer information se: www.citrix.se