Robomow presenterar den nya RKS-serien: Fler leenden för din gräsmatta

Robomow utökar sin framgångsrika RK-serie med två nya RKS-modeller designade för mindre gräsmattor

Den privata trädgården har blivit den bästa platsen för familj och vänner att samlas på, och en välskött gräsmatta är en viktig del av dess charm. Robomow®, en av de ledande leverantörerna av robotgräsklippare, har hjälpt trädgårdsägare att få mer tid att njuta av sitt utomhusliv i över 25 år. Baserat på framgångarna med RK-plattformen, inklusive den högt rankade RK1000, är Robomow® stolta över att nu presentera två nya modeller speciellt designade för mindre gräsmattor: RKS 800 och RKS 1500.

Enkel klippning och mer
RKS-modellerna, som rekommenderas för gräsmattor på 800 m² respektive 1 500 m², har en klippbredd på 19 cm. Utrustade med fyra dubbeleggade stålknivar, klipper dessa robotgräsklippare effektivt även tjockt gräs samtidigt som de mulchar gräsklippet. Detta uppmuntrar sund tillväxt och resulterar i en frodig, tät gräsmatta. Klippet fungerar också som naturligt gödningsmedel, återför fukt och näringsämnen till jorden, vilket hjälper till att förbättra dess totala kvalitet.

Designade för att klara olika typer av terräng, har RKS-serien en justerbar klipphöjd på 20-70 mm och flytande klippdäcksteknik. Detta gör att robotgräsklipparna enkelt kan navigera i ojämn terräng, tack vare terränghjul och välbalanserad viktfördelning på bakaxeln. Med sitt solida grepp och effektiva manövrerbarhet klarar dessa gräsklippare sluttningar och lutningar på upp till 35 %.

Smarta funktioner för utmärkta resultat
De nya RKS-modellerna är utrustade med praktiska extrafunktioner för att spara tid och ge bra resultat. En utmärkande funktion är det innovativa kantläget. Via ett klippdäck sträcker sig knivarna utanför hjulbasen, vilket möjliggör en ren trimning av inte bara gräsmattan utan även kanterna, vilket minimerar behovet av manuella förbättringar. Och det är inte allt, när gräsklipparen närmar sig gräsmattans kant saktar den gradvis ner och vänder sig mjukt bort och går bort och tillbaka till klippområdet. Detta undviker onödigt slitage på kanterna och minimerar risken för märken.

Båda Robomow®-modellerna är utrustade med litiumjonbatterier med lång livslängd, vilket säkerställer optimala kör- och laddningstider som är lämpliga för de olika gräsmattstorlekar de är designade för. Medan RKS 800 har ett batteri med en kapacitet på 2,5Ah, har RKS 1500 ett starkt 4,9Ah batteri, vilket ger längre körtid för större gräsmattor.

Dessutom har båda modellerna borstlösa DC-motorer, vilket möjliggör tyst drift (mindre än 64 dB). Detta bidrar till att ge en lugn miljö för grannar och vila.

Smart och användarvänlig drift
Att installera och använda RKS-modellerna är enkelt. LED-skärmen och Robomow®-appen låter användaren programmera och anpassa sin klippupplevelse med lätthet. Oavsett om du hanterar flera zoner eller ställer in ett klippschema, ger det intuitiva gränssnittet vägledning steg-för-steg.

Med inbyggda Wi-Fi-funktioner kan RKS-modellerna styras, ställas in och användas var som helst inom klippområdet, så länge det finns full internettäckning.

Enkelt underhåll
Robomow® förstår vikten av enkelt underhåll. RKS-modellerna har automatiska rengöringsfunktioner för klippdäcket och hjulen, vilket effektiviserar underhållsprocessen och hjälper till att hålla klipparen i optimalt skick.

Trygghetsgaranti
För att göra kunderna lite extra trygga erbjuder Robomow® WarrantyExtensionPLUS, vilket möjliggör en förlängd garantiperiod på ett år utan kostnad. Att aktivera WarrantyExtensionPLUS är lika enkelt som att registrera robotgräsklipparen på Robomow®-webbplatsen inom tre månader efter köpet.

Tillgänglighet och prissättning
De nya Robomow® RKS-modellerna kommer exklusivt att finnas tillgängliga hos oberoende återförsäljare från och med våren 2024. RKS 800 kommer att ha ett rekommenderat pris på 15 990 SEK, medan RKS 1500 kommer att ha ett rekommenderat pris på 17 990 SEK. Observera att priserna kan ändras och kan variera beroende på återförsäljare.

Om Robomow®
Robomow®, ett varumärke inom Stanley Black & Decker-koncernen, har varit en pionjär inom premiumrobotgräsklippare sedan 1995. Det är ett av de ledande varumärkena inom segmentet för helautomatiska gräsklippare. Tidab är generalagent för Robomow i Sverige sedan 2007.