Så mycket kostar elen under sportlovet

– Varma pjäxor och tacomys framför ”Mello” för endast 2,27 kr

Full fart ner för pulkabacken och fort upp igen. En efterlängtad vecka med frisk luft och fysisk aktivitet väntar och för en hel del sportlovsfirare står både skidturer och skridskoåkning på schemat. Men för att kunna njuta fullt ut under sportlovet behövs energi i flera former. I många hushåll väntar en vecka då elen är extra viktig, inte minst för att vantar och sockor ska torka. Inför sportlovsveckan har Elverket räknat ut vad bekvämligheter som pjäxtorkare och varma tacoskal kostar i kronor och ören.

För många sportlovsentusiaster väntar utomhusaktiviteter som pulka- och skidåkning inom kort. Men frisk luft i all ära. Efter en heldag i spåret kan det vara skönt att krypa upp i soffan framför Melodifestivalen och låta pjäxorna torka inför nästkommande dag. TV:n, ugnsuppvärmda tacoskal och micropopcorn är viktiga komponenter för det perfekta sportlovsmyset – och en grundläggande förutsättning för allt detta är elektricitet.

– Under lovet har familjen äntligen tid att bada bastu och titta på TV tillsammans, samtidigt som vi vill att strumpor och underställ ska vara torra dagen därpå, säger Mikael Larsson, vd på Elverket. En sådan vecka behöver vi förstås mer el än vanligt.

Men hur mycket el går det åt under en vinterdag och vad kostar det? Elverket har räknat ut genomsnittspriset för ett antal eldrivna sportlovskomponenter vid normal användning.

Så mycket kostar en lyckad vinterdag:

Havregrynsgröt, mikrovågsugn:
2 minuter X 800 W = ca 0,02 kr

2 skivor rostat bröd, brödrost:
3 minuter X 1000 W = ca 0,03 kr

Bra glid, elektriska vallningsjärn:
10 minuter X 500 W = ca 0,05 kr

Frostfri bil, kupévärmare:
1 timme X 950 W = ca 1,00 kr

Torra fötter, pjäxtorkare:
5 timmar X 230 W = ca 1,19 kr

Torra vantar och underställ, torkskåp:
4 timmar X 1500 W = ca 6,23 kr

Varma tacoskal, ugn:
10 minuter X 2500 W = ca 0,26 kr

Tacokryddad köttfärs, på spisen:
15 minuter X 2000 W = ca 0,30 kr

”Mello”, 46 tum LCD + digitalbox:
2 timmar X 250 W = ca 0,52 kr

Värme, bastubad:
2 timmar X 5000 W = ca 10,39 kr

Elkostnaderna är inklusive moms och beräknade enligt Elverkets 1-årsavtal för elområde 3 + genomsnittlig rörlig elnätsavgift 2013. Totalkostnad:103,9 öre/kWh.

För ytterligare information kontakta:
Mikael Larsson, vd Elverket Vallentuna EL AB
E-post: mikael.larsson@elverket.se

Kort om Elverket Vallentuna AB
Dotterbolaget Elverket Vallentuna El AB säljer el på den fria elmarknaden och har kunder i hela Sverige. Elverket Vallentuna AB är en väl förankrad lokal nätägare och ser till att alla hushåll, företag och andra verksamheter i Vallentuna har en trygg elförsörjning. Elverket är med stadsnätet VallNet den lokala bredbandsleverantören i Vallentuna. Elverket noterades på Aktietorget 2002.
Se: www.elverket.se