Säkra stegar på jobbet: Tre saker att tänka på när du ska köpa en ny stege.

- Zarges förklarar vad vi måste tänka på när vi väljer en stege. Den nya stegen R13 är utformad så att användaren inte behöver vara rädd för att halka.

Att sätta säkerheten först är det primära när det kommer till att undvika arbetsplatsolyckor. Det gäller särskilt för anställda vars uppgifter kräver att de använder stegar även under ogynnsamma förhållanden. Så vad ska användare från bygg- och verkstadsindustrin vara uppmärksamma på när de väljer en stege? Zarges har tagit fram tre kriterier att ha i åtanke när en ska köpa en ny stege.

1. Fundera igenom syfte och varaktighet

Ett effektivt säkerhetskoncept kräver, till att börja med, en individuell riskbedömning som tar hänsyn till olika faktorer. Dessa faktorer inkluderar frågor om användningsändamål och hur länge ett arbete ska pågå. Det gör till exempel skillnad om uppgiften innebär att man snabbt byter ut en lampa eller står på hög höjd i flera timmar för ett arbete. Om uppgiften dessutom kräver stor fingerfärdighet eller styrka kan det vara bra att till exempel använda en byggnadsställning eller en plattformsstege istället för en vanlig stege. Enkelhet att installera och demontera stegen och en låg vikt för enkel transport är likaledes funktioner som är efterfrågade.

2. Testa hållbarheten

En kvalitetsstege karakteriseras främst av sin hållbarhet. Detta gäller inte bara konstruktionen eller materialet. Stegen ska också kunna klara miljöpåverkan utan problem. Detta inkluderar till exempel rostangrepp som kan skapas av vissa kemikalier som används i verkstaden och produktionen och olika typer av väder som kan påverka stegen vid utomhusbruk.

3.    Var uppmärksam på stabilitet och glidskydd

Väderpåverkan som is, snö och lera kan kraftigt motverka en steges glidskydd. Men även i täckta inomhusområden kan maskinolja på skosulan snabbt leda till farliga och hala situationer på stegar. Det är extra viktigt när en arbetar på eller i närheten av utrustning som fräsnings- och borrmaskiner, där olja används som kylvätska - en risk som kan motverkas av en stegdesign som är speciellt anpassad till situationen.

– Att arbeta i byggbranschen eller verkstadsindustrin medför ett stort antal utmaningar. Det viktiga är att identifiera utmaningarna och hitta en lämplig stege för varje enskild tillämpning. När det gäller säkerhetsaspekterna av stegar sätter kraven i den nya EU-standarden EN 131-1 och 2 upp en säkerhetsnivå som alla ansvariga arbetsgivare måste respektera, förklarar Zarges Sveriges vd Patric Seger. R13-stegen konstruerad för industrin har redan certifierats enligt EN-standardens bedömningskriterier. En unik egenskap är att både stegens slitbanor och själva plattformen är utrustade med en yta med högsta slitstyrka (R13). Den användarvänliga aluminiumkonstruktionen är både lätt och robust. Stegen har också en bredare plattform som mäter 300 mm x 250 mm, vilket ger ökad komfort jämfört med tidigare modeller.

Mer information på Zarges: www.zarges.com

Om den nya stegen R13

• 80 mm djupa steg med profilerad R13-yta såväl som perforering för
    dränering av vätskor
  • Maximal arbetshöjd tack vare ett 280 mm högt första steg
  • Plattform: 300 mm x 250 mm
  • Förvaringsfack i aluminium
  • Slitstarka anodiserade steg
  • Maximal kapacitet: 150 kg

Om Zarges

Zarges GmbH, med säte i Weilheim i Övre Bayern, är ett globalt företag med cirka 800 medarbetare och tre produktionsanläggningar i Europa. I Sverige finns Zarges i ett helägt dotterbolag. Innovativ teknik och omfattande erfarenhet av högkvalitativt aluminium gör Zarges till ett ledande företag inom de tre huvudbranscherna: Access - Förpackning, Transport och Lagring - Specialkonstruktion. Zarges-produkterna kombinerar aluminiets flera fördelar, såsom hög stabilitet med låg vikt, korrosionsbeständighet och flexibilitet. Zarges har rätt produkt för alla behov och kan även erbjuda skräddarsydda lösningar. Oavsett om det är för detaljhandeln, proffsen, näringslivet eller privatpersoner, värderar våra kunder Zarges som en pålitlig partner och drar nytta av den kvalitet, kompetens och omfattande service som de fått i många år efter att ha köpt Zarges-produkter.

För mer information se: www.Zarges.se

Patric Seger, vd
Zarges Sverige