Svensk sjukvård kan spara upp till 75 % av kostnaderna för arbetsstationer

- IGEL samlar IT-ansvariga i nordisk sjukvård

IGEL noterar stora framgångar i Norden inom sjukvårdssektorn. Företaget har bland annat ett långtgående samarbete med Region Jämtland Härjedalen. En viktig anledning till framgången är de effektiviseringsvinster sjukvården kan göra genom att implementera IGELs operativsystem i sin maskinpark. I en egen undersökning konstaterar IGEL att sjukvården kan spara upp till 75 procent av sina kostnader för arbetsstationer samtidigt som de underlättar inloggning för sjukhuspersonal, ökar säkerheten och förlänger livslängden på sina arbetsstationer. Nu samlar IGEL IT-ansvariga i nordisk sjukvård till ett event i Göteborg den 2-3 oktober.

Svensk sjukvård brottas idag med ett flertal utmaningar. Den främsta är kanske minskade budgetar, en annan kan vara behovet av att underlätta IT-arbetet för sina medarbetare, en tredje IT-säkerheten. Dessa utmaningar kan alla lösas om organisationen implementerar IGEL OS. IGELs lösning är baserad på Linux med dess minimala prestandakrav på drift. Som ett resultat kan kunder återanvända åldrande datorer som inte längre är lämpliga för andra vanliga operativsystem. Med IGEL OS lagras inte heller någon data på den lokala arbetsstationen. Om en medarbetares pc blir trasig eller stulen går ingen information förlorad. Eftersom det inte lagras någon data på den lokala arbetsstationen ges också andra fördelar. IGEL arbetar med en förebyggande säkerhetsmodell (PSM Preventative Security model ©). Eftersom IGEL OS bara tillåter läsning och ingen redigering kan 95 % av all skadlig kod undvikas.

- Optimera kostnader, öka säkerheten och ett antal hållbara lösningar, det är något av det IGEL kan göra för sjukvårdssektorn, berättar Timo Siedenberg, Regional Vice President i Norden. Våra kunder kan använda sig av relativt enkla maskiner i stället för arbetsstationer med mycket hög prestanda, detta sparar pengar åt sjukvården. Det låter också organisationerna att använda sin hårdvara längre. I stället för tre år per arbetsstation, kan de användas i fem till sju år, då operativsystemet kräver mycket mindre prestanda.

Region Jämtland Härjedalen är en av IGELs kunder och de kommer att närvara i Göteborg för en referens-presentation för att förklara dess nuvarande situation. Tillsammans med sina partners Citrix, Pointsharp, Lenovo, LG, Control Up, Hp och Imprivata kommer IGEL att berätta mer om olika effektiva lösningar för sjukvårdssektorn i Norden och erfarenheterna av att använda IGEL OS, centralt är möjligheten att förenkla arbetet för läkare och sjuksköterskor.

- Sjuksköterskor och läkare loggar in i sina system flera gånger dagligen, berättar Timo Siedenberg. Genom att förenkla och minska tiden för denna procedur kan tid frigöras för det som personalen är där för att göra, ta hand om patienten och rädda liv.

För mer information var vänlig kontakta:

Timo Siedenberg
Regional Vice President, Nordics