Telecity Group tar över mobiloperatören 3 Scandinaviens datacenter i Stockholm

Telecity Groups tredje datacenter erbjuder nu andra företag utrymme vid sidan av 3 Skandinavien och deras drift av 4G-trafik i Sverige och Danmark

TelecityGroup , Europas ledande leverantör av operatörsoberoende datacenter, öppnar nu sitt tredje datacenter i Stockholm. Datacentret har TelecityGroup tagit över från mobiloperatören 3 Skandinavien som kommer att fortsätta driften av sin IT- och sina 4G-nätverk i anläggningen, men nu som kund till TelecityGroup.

Datacentret Stockholm lll som är byggt 2000, är idag i full drift med utrymmen för nya kunder. TelecityGroup förvärvade anläggningen för att möta den ökande efterfrågan på datacentertjänster i Stockholm. Förvärvet visar även på TelecityGroups roll när det gäller att tillhandahålla infrastruktur som kan stödja Europas digitala ekonomi från centrala internethubbar. Anläggningen kommer att kunna erbjuda hosting till ledande lokala och internationella leverantörer av IT, telekom- och nätverkstjänster.

Som en del av överenskommelsen fortsätter 3 att hantera driften av sina mobila nätverk i anläggningen. Här supporteras bland annat det 4G-nätverk som finns i Sverige och Danmark. Med ungefär 3 miljoner kunder, är driften av nätverket avgörande för 3.

– Vi är glada över att TelecityGroup har förvärvat vårt datacenter i Stockholm, säger Jörgen Askeroth, CTO på 3 Skandinavien. Med spridningen av mobila 4G-tjänster i Sverige och Danmark, har behovet av högkvalitativa nätverk och IT-infrastruktur med supporttjänster aldrig varit viktigare. Vi kan nu fokusera på att leverera en förstklassig mobiltjänst medan TelecityGroup sköter datacentret på det högkvalitativa sätt som förväntas av industrin.

– Sverige är ledande i världen när det gäller IT-innovation och har en stark outsourcingkultur, säger Niclas Sanfridsson, Vice President Nordics och vd för TelecityGroup Sverige. Som ett resultat av detta har vi en stor efterfrågan på våra tjänster inom många sektorer. Öppnandet av det nya datacentret gör det möjligt för oss att tillgodose behovet från ett ökande antal digitala verksamheter i regionen. Där vi kan erbjuda förstklassiga, operatörsneutrala, flexibla datacenter som ger säkra hosting- och anslutningstjänster. Att 3 Skandinavien nu väljer att behålla sina nätverk och IT-drift hos TelecityGroup är ett intyg på deras förtroende för oss. Den nya anläggningen gör att vi kan dra nytta av den starka efterfrågan som finns på marknaden och, på samma gång möta kraven på mer utrymme, kraft och anslutningar från våra befintliga kunder så att de kan fortsätta att växa

För mer information om TelecityGroup Sverige besök: http://www.telecitygroup.com/data-centres/colocation-data-centre-stockholm.htm

Om TelecityGroup
TelecityGroup är Europas ledande leverantör av förstklassiga, operatörsneutrala datacenter med central placering i städer runt i Europa.
TelecityGroups datacenter erbjuder säkra anläggningar med bästa möjliga uppkoppling för IT- och Telekomutrustning som stödjer den digitala ekonomin. Företagets datacenter är anläggningar där olika nätverk som tillsammans utgör internet möts, och där bandbredds-intensiva applikationer, innehåll och information ges plats.
TelecityGroups kunder är nätverken och leverantörerna av innehåll, applikationer och data som utgör internet. Kunderna väljer TelecityGroup då de kan erbjuda högkvalitativ infrastruktur och servicenivåer, anslutningsmöjligheter och kapacitet som kan stödja deras tillväxt.
TelecityGroup är noterade på Londons fondbörs (LSE: TCY) www.telecitygroup.com

Outstanding data centres.
Expertise you can trust.

För mer information var vänlig kontakta:

Niclas Sanfridsson, vd
TelecityGroup Sverige