Trädgårdsmedhjälpare med precision, för det perfekta gröna utseendet: Cub Cadet XR5-serien

Med sitt pendelupphängda klippdäck, överlägsen prestanda på kuperad terräng, en självrengörande funktion och reservdelar som är lätta att byta ut, har XR5-serien ett brett utbud av fantastiska funktioner som både enkelt och effektivt förverkligar dina drömmar om den perfekta gräsmattan.

Perfekt yta och maximal prestanda

Äntligen en gräsmatta att vara stolt över? Inga problem! Modellerna Cub Cadet XR5 1000 och XR5 2000 med sitt patenterade klippsystem ger en fenomenalt jämn klippning. Det pendelupphängda klippdäcket utför en felfri klippning även av ojämna gräsmattor, anpassar sig enkelt till ojämna markytor och garanterar en utmärkt yta – även i speciell terräng.

Det perfekta klippmönstret kompletteras med dess innovativa kantklippsläge. XR5-modellerna kan klippa utanför hjulbasen och leverera exakta resultat varje gång. Utomordentlig bekvämlighet där du slipper besvär med att efterklippa kanterna för hand.

Tillförlitlig i all terräng

Du kan lita på XR5-serien – och inte bara på plana ytor. Med förmågan att klara lutningar på upp till 45 % är de nya XR5-modellerna riktiga akrobater och tar sig djärvt an utmanande trädgårdar. Detta gäller även under klippning: XR5-modellerna har en klippbredd på 21 cm och kan till och med klippa tjockt, högt gräs upp till en imponerande höjd på 10 cm (justerbart från 20 till 100 mm).

Utöver dess klipp-prestanda ser Cub Cadet även till att höja ribban för 2021. Den nya XR5-serien med terränghjul lanseras. Dessa maskiner har en mer robust och större däckprofil än tidigare serier, vilket garanterar maximalt grepp och bästa möjliga manövrerbarhet. Det speciella arrangemanget av klackarna minimerar dessutom kontaktytan på gräset, vilket skyddar gräsrötterna och förhindrar spårbildning.

De nya robotgräsklipparna i XR5-serien är utrustade med batterier på 2,8 Ah (XR5 1000) eller 4,9 Ah (XR5 2000), vilket gör dem lika kraftfulla som miljövänliga. De nya modellerna kan klippa i upp till 120 minuter på upp till 2 000 kvadratmeter rekommenderad gräsyta. Upp till 4 oberoende klippområden kan definieras totalt. Tekniken som bygger på en borstlös motor gör också XR5-modellerna särskilt tysta (mindre än 60 dB). Denna låga ljudnivå innebär att din robotgräsklippare kan klippa när som helst på dygnet.

Särskilda funktioner för bekväm användning

Nu kan du spendera mer tid i trädgården eftersom Cub Cadet XR5-modellerna har en självrengöringsfunktion på klippdäcket och däcken, vilket minimerar behovet av underhåll. Robotgräsklipparen kan enkelt programmeras via en användarvänlig 4,3-tums högupplöst LCD-pekskärm i färg.

Cub Cadets sensordetektering på 360 grader kompletterar dess bredd av praktiska funktioner. Den svarar på beröring och rör sig i alla riktningar, samtidigt som den skickligt undviker hinder. "Den fortsatta utvecklingen av Cub Cadets flotta av robotgräsklippare med dess innovativa utrustning är ett viktigt steg i att utöka vår portfölj, och visar att vi också kan vara ledande aktörer i robotgräsklipparbranschen", förklarar Søren Moltke Andersen, MTD Products.

Tillgänglighet

De nya Cub Cadet XR5-modellerna (XR 1000 och XR 2000) presenteras under våren 2021 och kommer att finnas tillgängliga från 15.995:-.

Om Cub Cadet

Cub Cadet har utvecklat och producerat innovativa gräsklippare, trädgårdstraktorer, zero turns, snöslungor och olika typer av nyttofordon sedan 1961. Med sitt säte i Valley City, Ohio, tillverkar företaget utrustning för professionell trädgårdsskötsel och landskapsarkitekter, för idrottsplatsunderhåll och för användning av ambitiösa amatörsträdgårdsmästare. Sedan 1981 har Cub Cadet ingått i den globalt aktiva MTD-gruppen, en av världens största tillverkare av trädgårdsredskap med cirka 10 000 anställda i 183 länder. I Europa faller varumärkena Cub Cadet, WOLF-Garten, Arnold och MTD under MTD Products AG-paraplyet.

Se https://eu.cubcadet.com/se/ för mer information

För mer information kontakta:

Tfn. 073-660 81 75