Wipro rankas högt inom kategorin kundnöjdhet i ”2015 Nordic IT Outsourcing Study”

Stockholm, Sverige, och Bangalore, Indien, den 6 maj 2015: Wipro Ltd. (NYSE:WIT) Det ledande globala tjänsteföretaget inom It-, konsult- och affärsprocesser, meddelade i dag att det har rankats som en av de bästa tjänsteleverantörerna i ”2015 Nordic IT Outsourcing Study”. Den årliga undersökningen om outsourcing och tjänstekvalitet i IT-sektorn genomfördes av Whitelane Research i samarbete med PA Consulting. I Sverige är andelen nöjda Wipro-kunder 80 %, vilket är betydligt högre än genomsnittet för övriga tjänsteleverantörer (72 %).

Undersökningen omfattade över 320 chefer i de företag i Danmark, Finland, Norge och Sverige som lägger mest pengar på köp av IT-tjänster. Cheferna fick sätta betyg på fler än 1 000 unika outsourcingkontrakt i en webbenkät.

Studien visar att många av Wipros nyckeltal (KPIer) klart överträffar branschgenomsnittet i Norden. Företaget får till exempel högre betyg än de flesta av sina konkurrenter för kundhantering, proaktivitet och flexibilitet. I flexibilitetskategorin placerade sig Wipro på andra plats i Norden med en kundnöjdhet på 83 %, medan genomsnittet för övriga företag i regionen var 66 %. Wipro visade sig också vara Nordens näst mest proaktiva tjänsteleverantör. I fråga om kundhantering rankades Wipro som nordisk trea, med en kundnöjdhet på 83 %.

”Vi kan bara växa om våra kunder är nöjda och ser att samarbetet med oss ger verkligt positiva effekter för deras verksamhet. Vi fortsätter att investera i det som är viktigt för oss: vår personal, vår förstklassiga verksamhet och vårt nyskapande arbete, som kommer till nytta för våra kunder”, säger Wipros Nordenchef Carl-Henrik Hallström. ”Det faktum att vi placerade oss på andra plats i Sverige visar att vi har gjort stora framsteg i regionen. Vi kommer att sträva efter att nå samma ställning eller bättre i alla de nordiska länderna”, tillägger han.

”Wipro har sakta men säkert rört sig mot toppen i den svenska studien. Nu är ambitionen att få lika höga poäng i de andra länderna i Norden”, säger Jef Loos, Head Sourcing Europe at Whitelane Research och den som ansvarar för studien.

En av Wipros kunder – det ledande projektutvecklings- och byggföretaget Skanska – kommenterar sin relation till Wipro på följande sätt: “Vi har arbetat med Wipro i drygt ett år och vi uppskattar verkligen deras leveransmodell” berättar Pekka Mutikainen, enhetschef för  Nordic/Global Applications, Skanska IT Nordic Sweden AB. ”Det faktum att de är en av få globala spelare som förstod vårt behov av en global leveransmodell med en lokalt anpassad kontaktyta var ett argument för att välja dem.”

Norden har varit en viktig marknad för Wipro sedan 1999. Då inleddes samarbetet om konstruktion, forskning och produktutveckling med två av världens största tillverkare av telekommunikationsutrustning. Det första försäljningskontoret inrättades 2006. I dag har Wipro starkt fotfäste på marknaden, tack vare sina många kontor i de nordiska länderna, sina lokala team och sitt samarbete med och med fokus på några av de viktigaste företagen i regionen, i sektorer som tillverkning, finansiella sektorn, energi, naturresurser och allmännytta, telekommunikationer och detaljhandel.

Om Wipro Ltd.

Wipro Ltd. (NYSE: WIT) är ett ledande tjänsteföretag inom IT-, konsult- och affärsprocesser som erbjuder lösningar som gör det lättare för kunderna att utveckla sina affärer. Wipro möjliggör framgångsrika affärer tack vare sin djupa branschkännedom och ett 360-graders perspektiv på det vi kallar ”affärer genom teknologi”. Detta hjälper kunderna att skapa en framgångsrik och anpassningsbar affärsverksamhet. Wipro är ett företag med en internationellt erkänd, omfattande tjänsteportfölj, vana att leverera innovativa lösningar och med en organisation som prioriterar hållbarhet. Wipro har över 150 000 medarbetare som betjänar kunder i fler än 175 städer på 6 kontinenter. Mer information finns på: www.wipro.com

Presskontakter hos Wipro:
Suzanna Abarca
suzanna.abarca@wipro.com

Forward-looking and Cautionary Statements

Certain statements in this release concerning our future growth prospects are forward-looking statements, which involve a number of risks, and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those in such forward-looking statements. The risks and uncertainties relating to these statements include, but are not limited to, risks and uncertainties regarding fluctuations in our earnings, revenue and profits, our ability to generate and manage growth, intense competition in IT services, our ability to maintain our cost advantage, wage increases in India, our ability to attract and retain highly skilled professionals, time and cost overruns on fixed-price, fixed-time frame contracts, client concentration, restrictions on immigration, our ability to manage our international operations, reduced demand for technology in our key focus areas, disruptions in telecommunication networks, our ability to successfully complete and integrate potential acquisitions, liability for damages on our service contracts, the success of the companies in which we make strategic investments, withdrawal of fiscal governmental incentives, political instability, war, legal restrictions on raising capital or acquiring companies outside India, unauthorized use of our intellectual property, and general economic conditions affecting our business and industry. Additional risks that could affect our future operating results are more fully described in our filings with the United States Securities and Exchange Commission. These filings are available at www.sec.gov. We may, from time to time, make additional written and oral forward-looking statements, including statements contained in the company’s filings with the Securities and Exchange Commission and our reports to shareholders. We do not undertake to update any forward-looking statement that may be made from time to time by us or on our behalf.

Taggar:

Citat