Wipro skriver femårigt strategiskt IT-infrastrukturavtal med Assa Abloy

Stockholm, Sverige och Bangalore, Indien: Wipro Ltd. (NYSE:WIT, BSE: 507685, NSE: WIPRO), ett ledande globalt IT-företag med fokus på konsulter och BPO-tjänster, presenterar idag att de har vunnit ett avtal med Assa Abloy som omfattar en total förändring av koncernens IT-infrastruktur. Assa Abloy är världsledande inom lås- och dörrlösningar.

Som en del av det femåriga avtalet kommer Wipro bland annat att konsolidera Assa Abloys existerande datacenter i EMEA-regionen och implementera en molnbaserad lösning som inkluderar ”Infrastruktur som tjänst” och ”Plattform som tjänst”. Installationen kommer att baseras på Wipros ”Boundary Less Data Center”- erbjudande och kommer att ge Assa Abloys globala organisation en komplett samling IT-infrastrukturtjänster. Lösningen kommer ge en hög grad av flexibilitet och en konsumtionsbaserad IT-tjänstemodell som består av en användarvänlig uppsättning tjänster.

Sedan starten 1994 har Assa Abloy vuxit från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 44 000 anställda, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på nära 57 miljarder kronor. Assa Abloy har expanderat globalt genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Målet med detta IT-samarbete är att effektivisera bolagets datacentertjänster genom att flytta dem till Wipros erbjudande ”Boundary Less Data Center” (BLDC) och inrättande av en global leveransmodell genom Wipro ”ServiceNXT”, företagets integrerade ramverk för driftstjänster.

– Det här arbetet är av strategisk betydelse för kontinuiteten i vår verksamhet och vi tror att Wipro är den bästa partnern för oss, säger Jens Nielsen, CIO för Assa Abloy -koncernen. Med stöd från Wipro i vår datacenterinfrastruktur kan vi öka effektiviteten, och viktigast av allt, skapa möjlighet för gemensamma innovationer som gör att vi kan ge bättre service till våra kunder.

– För att hänga med i den snabba globaliseringen, med ökade krav från kunderna och ny teknik, måste företagen förnya sin traditionella IT-infrastruktur och kapaciteten i sitt datacenter, säger Carl-Henrik Hallström, chef för Wipro i Norden. Vi är övertygade om att Wipros ”Boundary Less Data Center”- erbjudande gör det möjligt för Assa Abloy att optimera, automatisera och sköta driften av sina datacenter på ett flexibelt sätt. Detta avtal visar slutligen också på vår fortsatta fokusering och investering i Norden.

– Vi är mycket glada över att väljas av Assa Abloy som strategisk partner för sitt stora IT-förändringsprojekt. De kommer få tillgång till både vår branschexpertis och vår tekniska kompetens. Wipro och Assa Abloy har dessutom mycket gemensamt, exempelvis våra värderingar och vi ser fram emot att tillsammans få forma en miljö för innovation som stödjer och stärker Assa Abloy ledande position i branschen, säger NS Bala, VD, Manufacturing & Hi-Tech industri SBU, Wipro Limited.

Om Wipro
Wipro Ltd (NYSE: WIT) är ett ledande It-företag med fokus på konsulttjänster och affärsprocesser som levererar lösningar som ska utveckla affärsverksamheten för Wipros kunder. Wipro möjliggör goda affärer genom sin djupa branscherfarenhet och ett 360-graders perspektiv på "Business med hjälp av teknik." Genom att kombinera digital strategi, kundfokuserad design, avancerad analys och en produktutvecklingsapproach hjälper Wipro sina kunder att skapa framgångsrika och adaptiva företag. Wipro är ett globalt företag, erkänd för sin omfattande portfölj av tjänster, sitt starka engagemang för hållbarhet och som en god samhällsmedborgare. De har en dedikerad arbetsstyrka på över 160 tusen personer, och kunder i 175+ städer på 6 kontinenter. För mer information, besök www.wipro.com

Wipros mediakontakter

Carl-Henrik Hallström
Regional Head, Wipro Nordic
carl-henrik.hallstrom@wipro.com

Linda Bohman
Marketing Wipro Nordic
linda.boman@wipro.com

Subhashini Pattabhiraman
+91 9819773385
subhashini.pattabhiraman@wipro.com

Forward-looking and Cautionary Statements

Certain statements in this release concerning our future growth prospects are forward-looking statements, which involve a number of risks, and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those in such forward-looking statements. The risks and uncertainties relating to these statements include, but are not limited to, risks and uncertainties regarding fluctuations in our earnings, revenue and profits, our ability to generate and manage growth, intense competition in IT services, our ability to maintain our cost advantage, wage increases in India, our ability to attract and retain highly skilled professionals, time and cost overruns on fixed-price, fixed-time frame contracts, client concentration, restrictions on immigration, our ability to manage our international operations, reduced demand for technology in our key focus areas, disruptions in telecommunication networks, our ability to successfully complete and integrate potential acquisitions, liability for damages on our service contracts, the success of the companies in which we make strategic investments, withdrawal of fiscal governmental incentives, political instability, war, legal restrictions on raising capital or acquiring companies outside India, unauthorized use of our intellectual property, and general economic conditions affecting our business and industry. Additional risks that could affect our future operating results are more fully described in our filings with the United States Securities and Exchange Commission. These filings are available at www.sec.gov. We may, from time to time, make additional written and oral forward-looking statements, including statements contained in the company’s filings with the Securities and Exchange Commission and our reports to shareholders. We do not undertake to update any forward-looking statement that may be made from time to time by us or on our behalf.

Taggar:

Citat

Vi är övertygade om att Wipros erbjudande ”Boundary Less Data Center” gör det möjligt för Assa Abloy att optimera, automatisera och sköta driften av sina datacenter på ett flexibelt sätt.
Carl-Henrik Hallström, Nordenchef, Wipro