Vestas Wind Systems väljer Wipro för arbetsplatser som tjänst

Stockholm, Sverige och Bangalore, Indien: Wipro Ltd. (NYSE:WIT, BSE:507685, NSE: WIPRO), det ledande globala tjänsteföretaget inom IT-, konsult- och affärsprocesser, meddelade idag att de har valts ut av Vestas Wind Systems A/S som sin strategiska IT-partner för arbetsplatstjänster. Vestas kärnverksamhet består av utveckling, tillverkning, försäljning och underhåll av vindkraftverk. Företaget har levererat vindkraftlösningar i över 75 länder.

Wipro kommer att erbjuda sin egen lösning LiVE Workspace™ till Vestas som en del av detta fleråriga engagemang. Lösningen syftar till att möjliggöra en enastående upplevelse för användarna, samtidigt som datasäkerheten garanteras och användarna får tillgång till sina tjänster - var som helst, när som helst och på vilken enhet som helst. Detta kommer att hjälpa Vestas att optimera kostnaderna, samtidigt som deras 20 000 anställda, spridda över 75 länder får en användarcentrerad och energieffektiv arbetsplats, med smarta system, som kommer att öka affärsrörlighet och samarbete. De smarta systemen omfattar automatisk övervakning för snabbare åtgärder, automation och artificiell intelligens som i förebyggande syfte minimerar störningar samt en flexibel infrastruktur dygnet runt.

För att uppfylla vår strategi för lönsam tillväxt, tror vi på Vestas att IT-stödet måste vara affärsinriktat, säger Torben Høeg Bonde, CIO på Vestas Wind Systems. Vi har en vision att skapa en smidig och framtidssäker arbetsplats-plattform för alla våra 20 000 anställda. Med Wipro som vår strategiska partner, tar vi ett viktigt steg för att uppfylla vår ambition mot en Internet-centrerad IT-arkitektur.

– Wipro har valts av Vestas som strategisk IT-partner för att förändra deras arbetsplatser, som en del av sin digitala resa”, säger N. S. Bala, VD, Manufacturing & Technology SBU, Wipro Limited. I detta fleråriga engagemang kommer vi att utnyttja vår starka förståelse för tillverkningsindustrin, i kombination med vår förmåga att transformera arbetsplatsen där det handlar om att förbättra slutanvändarens upplevelse för Vestas anställda. Den här affären markerar början på en strategisk relation mellan Wipro och Vestas och kommer att utgöra grunden för ett innovativt teknikprogram som kommer att stärka Vesta ledande position i branschen.

– Wipro är glada över att väljas som en strategisk partner i Vestas omvandlingsarbete för att skapa nästa generations arbetsplats, säger Carl-Henrik Hallström, nordenchef för Wipro Limited. Efter att nyligen ha valts för flera transformerande engagemang i Norden, inklusive Vestas i Danmark, har Wipro etablerat sig som en självklar partner för nordiska företag som vill förnya sig i den digitala tidsåldern.

Om Wipro Ltd.

Wipro Ltd. (NYSE: WIT) är ett ledande tjänsteföretag inom IT-, konsult- och affärsprocesser som erbjuder lösningar som gör det lättare för kunderna att utveckla sina affärer. Wipro möjliggör framgångsrika affärer tack vare sin djupa branschkännedom och ett 360-graders perspektiv på det vi kallar "affärer genom teknologi". Genom att kombinera digital strategi, kundfokuserad design, avancerad analys och produktutvecklingsstrategi hjälper Wipro kunderna att skapa en framgångsrik och anpassningsbar affärsverksamhet. Wipro är ett företag med en internationellt erkänd, omfattande tjänsteportfölj, och med en organisation som prioriterar hållbarhet och som är en stöttepelare i samhället. Wipro har över 160 000 medarbetare som betjänar kunder i fler än 175 städer på 6 kontinenter. Mer information finns på: www.wipro.com

About Vestas Wind Systems
Every single day, Vestas wind turbines deliver clean energy that supports the global fight against climate change. Wind power from Vestas’ more than 55,000 wind turbines currently reduces carbon emissions by over 60 million tons of carbon dioxide every year, while at the same time building energy security and independence. Vestas has delivered wind energy in 75 countries, providing jobs for around 20,000 passionate people at our service and project sites, research facilities, factories and offices all over the world. With 52 percent more megawatts installed than anyone else in the industry and more than 71 GW of cumulative installed capacity worldwide, Vestas is the world leader in wind energy.

We invite you to learn more about Vestas by visiting our website at www.vestas.com and following us on our social media channels:

◦www.twitter.com/vestas

◦www.linkedin.com/company/vestas

◦www.facebook.com/vestas

◦www.instagram.com/vestas

◦https://plus.google.com/+vestas

Presskontakter hos Wipro:

Suzanna Abarca
suzanna.abarca@wipro.com

Subhashini Pattabhiraman
+91 9819773385
subhashini.pattabhiraman@wipro.com

Forward-looking and Cautionary Statements

Certain statements in this release concerning our future growth prospects are forward-looking statements, which involve a number of risks, and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those in such forward-looking statements. The risks and uncertainties relating to these statements include, but are not limited to, risks and uncertainties regarding fluctuations in our earnings, revenue and profits, our ability to generate and manage growth, intense competition in IT services, our ability to maintain our cost advantage, wage increases in India, our ability to attract and retain highly skilled professionals, time and cost overruns on fixed-price, fixed-time frame contracts, client concentration, restrictions on immigration, our ability to manage our international operations, reduced demand for technology in our key focus areas, disruptions in telecommunication networks, our ability to successfully complete and integrate potential acquisitions, liability for damages on our service contracts, the success of the companies in which we make strategic investments, withdrawal of fiscal governmental incentives, political instability, war, legal restrictions on raising capital or acquiring companies outside India, unauthorized use of our intellectual property, and general economic conditions affecting our business and industry. Additional risks that could affect our future operating results are more fully described in our filings with the United States Securities and Exchange Commission. These filings are available at www.sec.gov. We may, from time to time, make additional written and oral forward-looking statements, including statements contained in the company’s filings with the Securities and Exchange Commission and our reports to shareholders. We do not undertake to update any forward-looking statement that may be made from time to time by us or on our behalf.

Carl-Henrik Hallström, nordenchef för Wipro Limited