Ett lyft för forskningen. Ett lyft för innovation?

Regeringen presenterade idag propositionen: ” Ett lyft för forskning och innovation”. Propositionen innehåller ett särskilt innovationspaket där Innovationsbron AB får 50 miljoner årligen under perioden 2009-2011och ytterligare 25 miljoner 2012, för att stötta företag i mycket tidiga skeden med affärsutveckling och såddkapital. Den andra delen i satsningen går till sju universitet och högskolor för att starta så kallade innovationskontor där forskare ska få hjälp med frågor kring kommersialisering, i samarbete med Innovationsbron AB. Innovationspaketet utgör 3 procent av regeringens totala satsning på forskning och innovation.

- ”Av den satsning som sker inom just nyttiggörandet kring affärsutveckling och kommersialisering är vi glada att Innovationsbron får en tydlig roll och 50 procent av satsningen. Dock är det endast 3 procent av den totala propositionen som tillfaller det mycket viktiga området kommersialisering”, säger Peter Strömbäck, VD och koncernchef Innovationsbron AB, i en första kommentar.

Innovationsbron ser mycket positivt på att lärosätena får möjlighet att bygga upp kompetenta organisationer för rådgivning till forskare inom kommersialisering inklusive patentering och licensiering.

- ”Vi är mycket positiva till att regering lyfter fram vikten av kommersialisering och särskilt då lärosätenas möjlighet att bygga upp professionella organisationer för att stimulera forskare till innovationer”.

Kommersialisering av idéer genererar nya företag som i sin tur genererar nya arbetstillfällen. Inte minst i spåren av finanskrisen är det tydligt att Sverige behöver nya tillväxtföretag.

- ”Min uppfattning är därför att 3 procent kortsiktigt är en tillräcklig satsning på kommersialisering. Regeringens satsning är ett steg i rätt riktning. Men vi vet att forskningsresultat inte med automatik blir företag. Det krävs hårt arbete med affärsutveckling och även tillförsel av såddkapital. Regeringens förslag lämnar därför utrymme för ytterligare satsningar”, säger Peter Strömbäck.

För mer information:
Peter Strömbäck, VD och koncernchef Innovationsbron AB, tel: 070 – 219 47 99, e-post: peter.stromback@innovationsbron.se

Helena Arvas, kommunikationschef, tel: 08-587 919 06 alt 070-816 10 48, e-post helena.arvas@innovationsbron.se