Här är framtidens spetsföretag

Trenderna i det kommande svenska näringslivet visar att ett skifte pågår. Bland de unga tillväxtbolag som i dag befinner sig i utvecklingsfas är de starkast växande branscherna ICT och cleantech. Den bransch som minskar är industri.

Innovationsbron är en nyckelaktör inom innovationsdriven tillväxt. 4 000 idéer från näringsliv och forskning strömmade förra året in i företagets kommersialiseringsprocess. Drygt 400 av dessa får i dag tillgång till kompetens och kapital för att kunna bli ett starkt företag och nå marknaden. Bland dem finns några av framtidens tillväxtföretag. Sedan fem år tillbaka arbetar Innovationsbron tillsammans med landets bästa inkubatorer för att i ett tidigt skede fånga upp idéer som har en möjlighet att utvecklas till livskraftiga företag. Under dessa år har statistik samlats för att se hur företagen växer. Här går det också att se trender och tendenser hur det framtida svenska näringslivet kan komma att se ut. Intressant att se är: - Antalet idéer ökar för varje år - Ett trendbrott är att allt fler idéer kommer från näringslivet - Viljan att ta risk ökar och fler väljer att bli entreprenörer - I 20 procent av företagen är minst en av idéägarna kvinna - 9 av 10 företag lever vidare minst tre år efter att det lämnat inkubatorn - Antalet anställda ökade med i genomsnitt 17 procent per år under perioden 2006-2008 - Samhällets investering motsvarar i genomsnitt 120 000 kronor per nytt arbete Över 500 företag och idéer finns idag inom de 21 inkubatorer som ingår i Innovationsbrons inkubatorprogram. Sammanlagt omsätter bolagen som är eller har befunnits sig inom detta program 2,4 miljarder kronor. Fler än 3 600 personer har fått anställning genom dem. Staten får årligen tillbaka 10 gånger pengarna på den offentliga driftsfinansieringen av inkubatorernas verksamhet. Under 2009 lämnade 140 företag inkubatorerna och finns i dag ute på marknaden. Branscher fyra i topp: ICT 35 procent (25 procent 2006) Industri 36 procent (52 procent 2006) Lifescience 20 procent (18 procent 2006) Cleantech 9 procent (5 procent 2006)