Innovationsbron satsar på Åkroken Business Incubator

Åkroken Business Incubator (ÅBI) har beviljats en driftsfinansiering på 1 miljon kronor från Innovationsbron AB. Syftet är att utveckla och förstärka inkubatorn så att nya tillväxtföretag kan skapas i regionen.

Stödet till ÅBI är ett direkt resultat av de framgångar som inkubatorn har uppvisat när det gäller att locka till sig nya tillväxtföretag och stödja dem i deras första riskfyllda tillväxtfas. Inkubatorns strategi är att uppnå en jämn fördelning mellan kategorierna spetsbolag (tillväxtbolag med global potential) och breddbolag (kunskapshöjd och entreprenörer med drivkraft). Det här innebär att ÅBI nu tar in färre men bättre idéer i inkubatorn. Inkubatorns fokus ligger i linje med regionens och Mittuniversitetets fokusområden som är ”Skogen som resurs” och Design.

”Antagningen är både en kvalitetsstämpel av vår verksamhet och en möjlighet att växla upp arbetet. Nu får vi ännu större möjligheter att stötta företagande och tillväxt i regionen”, säger Marie Wiklund, verksamhetsledare Åkroken Business Incubator

Idag har Åkroken Business Incubator 11 bolag i inkubatorfas; samt 17 bolag/projekt i ”förinkubatorn”. Innovationsbron bedömer att 2 företag har potential att nå mer än 50 MSEK i omsättning samt att ytterligare 5 företag kan nå en omsättning kring 30 MSEK inom 5 år efter sin marknadsintroduktion.

”Åkroken Business Incubator kan vara stolta över sitt resultat och sin position som regionens motor för nya tillväxtbolag med internationell potential”, säger Lena Fridlund Forsgren, Vice chef Operations, Innovationsbron AB

För frågor vänligen kontakta:
Lena Fridlund Forsgren
Vice chef Operations, Innovationsbron AB

Maria Qvick
Kommunikationschef, Innovationsbron AB
Tel: 076–880 88 10

Marie Wiklund
Verksamhetsledare, Åkroken Business Incubator

Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i närmare 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. Läs mer om Innovationsbron på
www.innovationsbron.se