Innovationsdriven tillväxt när den är som bäst

När tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik visade upp 33 av de mest heta unga teknikföretagen hade sållningen innan dess varit ovanligt tuff. Fler än 200 nomineringar hade detta år skickats in. Bland pristagarna fanns tio bolag som fått intelligent kapital genom Innovationsbron. 18 bolag sitter eller har suttit hos någon av de certifierade inkubatorer som ingår i Innovationsbrons Inkubatorprogram, IBIP. - Det är ett bevis på samhällsnyttan av tidiga insatser, sägera Peter Strömbäck, vd Innovationsbron.

Innovationsbron är en nyckelaktör inom innovationsdriven tillväxt. 4 000 idéer strömmade förra året in i företagets unika kommersialiseringsprocess. 450 idéer antogs. - Det är en av våra viktigaste uppgifter. Att sålla och förstå vad det är som i längden kommer att bli ett tillväxtföretag. En innovation är något nytt och nyttigt. Vår kunskap är att se detta samt att lära ut konsten att skicka en faktura. Det är valorisation – att skapa värde på marknaden, berättar Peter. Innovationsbron erbjuder intelligent kapital för att kommersialisera idéer som kommer från näringsliv eller som är forskningsrelaterade. Genom intelligent kapital tillförs de utvalda bolagen kompetens, kapital och kontakter för att utvecklas. Innovationsbron arbetar över hela Sverige genom regionala och lokala kontor. Inom ramen för ett regeringsuppdrag är företaget även ägare av ett inkubatorprogram. Av pristagarna kom 18 bolag från en inkubator som har kontrakt med Innovationsbron. - Från Luleå i norr till Malmö i söder finns sammanlagt 20 certifierade inkubatorer som arbetar både regionalt och branschvis för att föra fram en idé till framgångsrikt tillväxtföretag på marknaden. Vår roll i sammanhanget är att skapa en gemensam plattform för kompetens- och kunskapsutbyte för att optimera deras insatser, säger Peter.