Lovande behandlingsmetod mot förkylning

En ny nässpray som visat lovande resultat vid behandling av förkylning har utvecklats av det svenska företaget Tanomed AB. Idag finns det inget effektivt botemedel mot förkylningar på marknaden, men däremot en mängd preparat som kan lindra symptomen. Flera inledande tester med Tanomeds nässpray visar mycket bra effekt mot förkylningsvirus.

Efterfrågad behandling
Förkylning orsakas av en virusinfektion i de övre luftvägarna. I genomsnitt drabbas varje vuxen svensk medborgare av en förkylning cirka tre gånger per år. I ca hälften av fallen rör det sig om s.k. rhinovirus. Förkylningar kostar samhället stora belopp då människor tvingas stanna hemma från förskolor, skolor och arbetsplatser. En dokumenterat effektiv behandling skulle därför vara mycket efterfrågad. De positiva resultaten med Tanomeds nya nässpray innebär att Innovationsbron nu har beslutat att göra ännu en investering i företaget.

– En behandling som är effektiv mot förkylning har en otrolig marknadspotential säger Mattias Eriksson, Investment Manager hos Innovationsbron.

Stoppar viruset
Tanomed grundades av Krister Tano, överläkare vid öron/näsa/hals-mottagningen vid Sunderbyns sjukhus samt forskare vid Umeå universitet. Han har studerat och utvärderat effekten av enzymet glukosoxidas (GO) i kombination med glukos på det vanligaste förkylningsviruset rhinovirus. Han fann att behandlingen även om den ges efter att celler infekterats med rhinovirus kan ge en antiviral effekt, vilket betyder att viruset bromsas eller slutar föröka sig.

Idag finns det mycket begränsade kliniska bevis för att befintliga behandlingar förhindrar eller förkortar sjukdomstiden vid förkylning. Däremot finns det en rad av olika behandlingsalternativ som behandlar förkylningssymptom. Nu pågår fördjupade studier för att ytterligare verifiera och säkerställa effekten av Tanomeds nässpray.

För mer information kontakta
: Maria Qvick, kommunikationschef, Innovationsbron AB Mobil: 0768 - 808 810 e-post: maria.qvick@innovationsbron.se eller Investment Manager Mattias Eriksson, Innovationsbron AB mattias.eriksson@innovationsbron.se tel: 070-539 39 98