Mini-helikopter revolutionerar mediebranschen

Innovationsbron satsar nu tillsammans med privata investerare i Intuitive Aerial AB:s mini-helikopter, som förändrar spelreglerna för professionell filminspelning och live-broadcasting. Att filma från luften på det här sättet innebär helt nya möjligheter. Avancerade sensorer och stabiliseringssystem ger en stabil och mjuk kameraåkning, med unika vinklar och perspektiv samt en hög bildskärpa som resultat.

Merparten av de scener som idag filmas med traditionell teknik som räls, bom, steadicam, wire-system och bemannad helikopter går att göra bättre och billigare med en flygande obemannad kamerabärare. Intuitive Aerial AB gör mini-helikoptrar för filminspelning med världsledande kvalitet och känsla. Ett system styrs av en pilot och en kameraoperatör, där piloten styr mini-helikoptern och kameraoperatören styr kameran. Tillsammans bildar de ett team som kan filma åkningar och vinklar från upp till 120 m höjd och inom synhåll. Kamerans utökade rörelsefrihet skapar helt nya möjligheter för komposition och åkningar. Att det dessutom inte är någon förberedelsetid ger stora fördelar med Intuitive Aerials teknik.

– Branschen är övertygad om att mini-helikoptrar är något som kommer att bli stort inom kort, säger Torkel Danielsson, VD. Den teknik som finns på marknaden idag är omogen och uppfyller inte de höga krav som ställs. Intuitive Aerials system är unikt eftersom vi erbjuder en lösning som är helt anpassad för den professionella mediebranschen vilket även verifieras av våra kunder.

Företaget leds idag av Torkel Danielsson som VD, Jonas Lindqvist som styrelseordförande och Mårten Svanfeldt som teknikchef.

Intuitive Aerial AB grundades 2010 som en avknoppning från Linköpings universitet. Bolaget är antaget till inkubatorn LEAD i Norrköping och Linköping där de får professionell affärscoachning. Teamet har lång erfarenhet av företagsutveckling och kunskap inom mediabranschen samt många års erfarenhet av obemannade farkostsystem.

För mer information kontakta:
Maria Kessling, kommunikationschef på Innovationsbron AB, 0768-808810, maria.kessling@innovationsbron.se
eller Pär Carlshamre, Investment Manager Innovationsbron AB 070-479 00 88 par.carlshamre@innovationsbron.se
eller besök www.intuitiveaerial.com

Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i över 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. Läs mer om Innovationsbron på www.innovationsbron.se