Mitrionicsgrundare blir ny VD för Teknopol AB

Nu står det klart att lundasonen Anders Dellson, idag VD för Mitrionics, är den som ska leda Teknopol AB i framtiden med start under januari 2009. Teknopol AB har haft en tf VD under rekryteringsprocessen efter förre VD:n Jonas Gallon, som den 1 juli tillträdde tjänsten som direktör för Innovationsbron Syd.

Anders Dellson står bakom uppbyggandet av två bolag: ett konsultbolag i Stockholm samt high-tech bolaget Mitrionics i Lund som nu har 24 anställda och en global verksamhet. Efter att Anders studerat till civilingenjör vid Lunds Tekniska Högskola har han hunnit få nio års erfarenhet av VD-rollen.
Under arbetets gång har han också skaffat sig ett bra nätverk inom innovationssystemet men även lokalt i Lund och Malmö. Under hans tid som managementkonsult på McKinsey & Company, var det Anders som initierade Venture Cup i Lund år 2000.

- Jag trivs väldigt bra i gränslandet mellan företagande och innovation och tror att jag har mycket att bidra med till Teknopol, säger Anders Dellson och fortsätter:
- Jag har också ett bra nätverk inom den globala IT-industrin i allmänhet och Silicon Valley i synnerhet, något som Teknopols kunder säkerligen kommer att kunna dra nytta av.
- Efter 6 år som VD för Mitrionics känns det rätt att genomföra en planerad succession, bolaget är i goda händer och jag kommer att fortsätta arbeta i Mitrionics styrelse, säger Anders.

Jan Stellinger är styrelseordförande för Teknopol AB och han är mycket nöjd med rekryteringen:
- Anders har en handgriplig erfarenhet att föra ett teknologiskt avancerat projekt genom hela processen med utveckling, byggande av organisation, marknadsföring och kapitalanskaffning.
- Dessutom har Anders tidigare drivit ett eget konsultbolag inom affärsutveckling, detta gör honom synnerligen lämpad att leda den vidare utvecklingen av Teknopol.

Även personalen på Teknopol AB anser att Dellson kommer att stärka verksamheten:
- Anders Dellson är med sin kompetens och sitt driv ett utmärkt val av VD till Teknopol och vi ser fram emot hans ankomst, säger Marianne Larsson, tf VD och affärsutvecklare på Teknopol AB.
- Att Anders är en lundaspexare med goda musikaliska kunskaper – han var till exempel dirigent åt Lundaspexarna i fem år - är en härlig bonus, menar Marianne Larsson.

Bilder finns tillgängliga på http://bafication.se/teknopol, kod: teknopol