Ny svensk teknik ger tidsvinster och högre säkerhet vid utveckling av läkemedel

Innovationsbron har investerat i bioteknikföretaget WaveCraft i Uppsala AB. De har tagit fram en metod som är både säkrare och snabbare vid utveckling av nya läkemedel. Utveckling och verifiering kan genomföras utan avkall på diversitet och mängd vilket blir mer kostnadseffektivt för läkemedelsbolagen och dess kontraktstillverkare. Dessutom bildas mindre kemikalierester vilket är positivt för miljön.

När nya läkemedel utvecklas krävs omfattande och noggranna tester före kliniska prövningar. Dessutom vill man ha fler läkemedelskandidater i senare stadier av utvecklingen för att minska risken för att avbryta ett projekt. Detta innebär att det idag krävs att en större mängd substans måste tillredas redan från första början. WaveCrafts mikrovågsteknik gör det möjligt att genomföra detta i ett konstant flöde där man exakt reglerar temperaturen. För ett laboratorium innebär detta stora fördelar då man snabbt kan tillverka mer produkt när fler analyser ska genomföras. Ett kontinuerligt flöde innebär också att felkällor och avvikelser kan minimeras vid tillverkning av större mängder. Det finns även säkerhetsaspekter, som t.ex. explosionsrisk, när ett laboratorium tvingas hantera större volymer av olika kemikalier. – Innovationsbrons beslut att genomföra en investering i WaveCraft ger oss en möjlighet att slutföra de sista stegen i produktionen av vårt system vilket är mycket glädjande. Dessutom får vi nu en chans att ytterligare verifiera våra produkt fördelar och genomföra vår marknadsintroduktion, säger Jon-Sverre Schanche, vd på WaveCraft.

För mer information kontakta:
Maria Kessling, kommunikationschef på Innovationsbron AB, 0768-808810, maria.kessling@innovationsbron.se eller Allan Asp, Investment Manager Innovationsbron AB 070-605 23 02 allan.asp@innovationsbron.se eller besök www.wavecraft.se