InnovationsKapital hoppas på nytt guldkorn

Report this content

InnovationsKapital hoppas på nytt guldkorn Investerar 6 Mkr i ungt fiberoptikföretag InnovationsKapital går in som aktiv ägare i entreprenörsföretaget Pangea Fiber Optics i Kista genom att tillsammans med den i Tyskland verksamme affärsängeln Jan Hummel investera 12 Mkr motsvarande 25 procent av aktiekapitalet i bolaget. Pangea Fiber Optics är verksamt inom samma bransch som fiberoptikföretagen Altitun och Qeyton Systems som för några veckor sedan kunde glädja sig åt rekordstora värdestegringar då de såldes till de amerikanska storbolagen, ADC Telecommunication respektive Cisco. InnovationsKapital tar tillsammans med Jan Hummel plats i styrelsen och går i ett första steg in med 6 Mkr via sin andra fond, InnKap II. Utvecklas bolaget som planerat kommer man att delta även i framtida finansieringsrundor i bolaget. - Pangea Fiber Optics är ett mycket intressant fiberoptikföretag i start up fas med enorm potential. Den totala marknaden där företagets produkter konkurrerar bedöms av oberoende analysinstitut komma att uppgå till drygt 15 miljarder US dollar år 2003, säger Staffan Ingeborn, Managing General Partner i InnovationsKapital. Investeringar i tidiga skeden i ett företags utveckling innebär stora risker men också stora möjligheter vilket inte minst InnovationsKapitals investering för två år sedan i Altitun nyligen visade. När Altitun såldes för några veckor sedan värderades InnovationsKapitals investering på 15 Mkr, motsvarande 15 procent av aktiekapitalet i Altitun, till drygt en miljard. Pangea Fiber Optics är ett ungt företag i start up fas som utvecklar utrustning baserad på fiberoptisk teknologi för övervakning av WDM-system inom telekomindustrin (bredbandsnät). Bolaget är sprunget ur Institutet för Optisk Forskning i Stockholm (numera Acreo) som man fortfarande har ett nära samarbete med. - Med InnovationsKapital i ägarkretsen har vi fått en ägare med finansiell styrka som också kan bidra med kunskap och nätverk för att stödja vår fortsatta utveckling, säger Raoul Stubbe, VD för Pangea Fiber Optics. Göteborg den 5 juni 2000 InnovationsKapital Eventuella frågor besvaras av Staffan Ingeborn, staffan.ingeborn@innkap.se, på telefon +46(0)31-60 91 91 eller +46(0)705- 83 14 34 och av Adel Asseh, adel@pangea-fiber-optics.se, på telefon +46(0)8-750 68 90 eller +46(0)70-450 31 02 InnovationsKapital är ett av Sveriges ledande venture capital- bolag för kunskapsintensiva och innovativa nordiska tillväxtföretag i tidig fas inom Information & Communication Technology och Health Care. Det samlade kapitalet uppgår till 550 Mkr och förvaltas i två fonder med välrenommerade svenska och internationella institutioner som investerare. Med sin fleråriga erfarenhet, sitt samarbete med forskarvärlden och utvecklade nätverk har InnovationsKapital tillgång till unik kunskap för att bedöma utvecklings- och tillväxtpotentialen hos de aktuella företagen. Dessa erfarenheter tas tillvara i en av branschens mest utvecklade investeringsprocesser. Ytterligare information kan erhållas på företagets hemsida: www.innkap.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/05/20000605BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/05/20000605BIT00140/bit0002.pdf